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Saturday, March 31, 2012

Choose Your Friends Wisely



 

WHAT DOES THE BIBLE TEACH? “He that is walking with wise persons will become wise.”—Proverbs 13:20.
 

WHAT IS THE CHALLENGE? Our friends will either add to our contentment or undermine it. Their attitudes and conversations are bound to affect our outlook on life.—1 Corinthians 15:33.
Consider, for example, the Bible account of 12 men who returned from an expedition into Canaan. The majority of them “kept on bringing forth to the sons of Israel a bad report of the land that they had spied out.” Even so, two of the men spoke positively about Canaan, calling it “a very, very good land.” But the negative attitude of the ten spies spread among the people. “All the assembly raised their voice,” the account states, “and all the sons of Israel began to murmur.”—Numbers 13:30–14:9.
Likewise today, many people “are murmurers, complainers about their lot in life.” (Jude 16) It is difficult to remain content in the company of friends who are never satisfied.
 

WHAT CAN YOU DO? Analyze the conversations you have with your friends. Do your friends often boast about the things they own, or do they constantly complain about what they do not have? And what kind of friend are you to them? Do you strive to make your friends envy you, or do you encourage them to be content with what they have?
 

Consider the example set by David, who was to become king, and Jonathan, the son of King Saul. David had been living as a fugitive in the wilderness. King Saul felt threatened by David and wanted him dead. Although Jonathan would normally have been next in line for the kingship, he had become one of David’s close friends. Jonathan recognized that God had appointed David to be the next king and was content to support his friend.—1 Samuel 19:1, 2; 20:30-33; 23:14-18.
 

You need friends like that, ones who strive to be content and who have your best interests at heart. (Proverbs 17:17) Of course, to attract friends of that sort, you need to display those same qualities yourself.—Philippians 2:3, 4.




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Elegir bien a los amigos



 

LA BIBLIA DICE: “El que está andando con personas sabias se hará sabio” (Proverbios 13:20).
 

¿CUÁL ES EL PROBLEMA? Que las actitudes y conversaciones de nuestros amigos pueden influir negativamente en nuestra visión de la vida (1 Corintios 15:33).
 

Analicemos, por ejemplo, lo que ocurrió cuando doce israelitas regresaron de espiar la nación enemiga de Canaán. El relato bíblico explica que diez de ellos presentaron “a los hijos de Israel un informe malo acerca de la tierra que habían espiado”. Los otros dos, en cambio, alabaron el país diciendo que era “una tierra muy, muy buena”. Por desgracia, el pueblo se contagió de la actitud negativa de los diez espías. Como resultado, “toda la asamblea alzó la voz, y [...] todos los hijos de Israel empezaron a murmurar” (Números 13:30–14:9).
 

Hoy también abundan los “murmuradores [y] quejumbrosos respecto a su suerte en la vida” (Judas 16). Y la realidad es que cuesta ser positivos si nuestros amigos solo se concentran en lo negativo de las cosas.
 

¿CUÁL ES LA SOLUCIÓN? Analizar las conversaciones de los que nos rodean para saber qué clase de amigos son. Por ejemplo, ¿presumen a menudo de lo que poseen? ¿Se quejan constantemente de lo que les falta? Y nosotros, ¿hacemos que otros nos envidien, o contribuimos a que estén contentos con lo que tienen?
 

David y Jonatán son un buen ejemplo bíblico de cómo deben ser los amigos. Jonatán era hijo del rey Saúl y, como tal, heredero al trono. Sin embargo, Dios prometió que el próximo rey sería David. Entonces, Saúl quiso matar a David, por lo que este tuvo que huir al desierto y vivir allí durante algún tiempo. Pero ¿cómo reaccionó Jonatán? En vez de guardar rencor, aceptó la decisión divina y apoyó a su amigo (1 Samuel 19:1, 2; 20:30-33; 23:14-18).

Los buenos amigos quieren que nos vaya bien, y en su corazón no hay espacio para la envidia (Proverbios 17:17). Claro, para tener amigos como esos, nosotros también debemos ser así (Filipenses 2:3, 4).


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Friday, March 30, 2012

Maintain an Appreciative Attitude



 

WHAT DOES THE BIBLE TEACH? “In connection with everything give thanks.”—1 Thessalonians 5:18.
 

WHAT IS THE CHALLENGE? We are surrounded by people who are haughty and unthankful, attitudes that can rub off on us. (2 Timothy 3:1, 2) In addition, we may feel compelled to cram more and more activities into our already hectic lives. We could become so burdened by problems or engrossed in pursuing our own interests that we do not have time to appreciate what we already have or to express appreciation for what others do for us.
 

WHAT CAN YOU DO? Make time to meditate on the good things you now enjoy. Granted, you may feel overwhelmed by problems. But consider the example of King David. He at times felt crushed, his heart numbed by trials. Even so, he prayed to God: “I have meditated on all your activity; I willingly kept myself concerned with the work of your own hands.” (Psalm 143:3-5) Despite his trials, David maintained an appreciative attitude and remained content.
 

Think about what others have done to help you, and express appreciation for their efforts. Jesus set an outstanding example in this regard. For instance, when his friend Mary poured expensive oil on his head and feet, some asked: “Why has this waste of the perfumed oil taken place?” Those critics felt that the oil should have been sold and the money given to the poor. Jesus replied: “Let her alone. Why do you try to make trouble for her?” Then he added: “She did what she could.” (Mark 14:3-8; John 12:3) Rather than focus on what Mary did not do, Jesus expressed appreciation for what she did do.
 

Some appreciate the family, friends, or other blessings they have only after those are lost. You can avoid that sad outcome by reflecting on the good things you now enjoy! Why not make a mental or a written list of the things for which you are grateful?
Since “every good gift” originally comes from God, we do well to express our thankfulness to him in prayer. (James 1:17) Regularly doing so can help us maintain an appreciative spirit and cultivate contentment.—Philippians 4:6, 7.





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Ser agradecidos



 

LA BIBLIA DICE: “Con relación a todo, den gracias” (1 Tesalonicenses 5:18).
 

¿CUÁL ES EL PROBLEMA? Que la gente que nos rodea es orgullosa y desagradecida, y estas actitudes son contagiosas (2 Timoteo 3:1, 2). También es posible que, absortos en cumplir nuestra apretada agenda, olvidemos lo que ya tenemos o no agradezcamos lo que otros hacen por nosotros.
 

¿CUÁL ES LA SOLUCIÓN? Meditar en las cosas buenas con que contamos. Claro, quizás haya ocasiones en que los problemas nos asfixien y no nos sintamos capaces de salir adelante, como le sucedió al rey David. ¿Qué hizo él? “He meditado en toda tu actividad —le dijo a Dios en una oración—; de buena gana me mantuve intensamente interesado en la obra de tus propias manos.” (Salmo 143:3-5.) Sin importar sus circunstancias, siempre mantuvo una actitud agradecida, y eso lo ayudó a ser feliz.
 

Así pues, es importante pensar en lo que otros han hecho por nosotros y agradecérselo. El propio Jesús lo hizo. Cuando su amiga María le derramó un aceite muy caro sobre los pies y la cabeza, hubo quienes dijeron molestos: “¿Por qué se ha efectuado este desperdicio del aceite perfumado?”. Creían que era mejor venderlo y repartir el dinero entre los pobres. Sin embargo, Jesús dijo: “Déjenla. ¿Por qué tratan de causarle molestia?”. Y luego añadió: “Ella hizo lo que pudo” (Marcos 14:3-8; Juan 12:3). Jesús no se concentró en lo que María no había hecho, sino en lo que sí hizo, y se lo agradeció.
 

Por desgracia, mucha gente solo se da cuenta de las cosas buenas que tiene —como la familia y los amigos— cuando las pierde. De ahí la importancia de nunca darlas por sentadas. Tal vez podríamos empezar haciendo una lista —mentalmente o por escrito— de cosas por las que estamos agradecidos.
 

Algo que tampoco debemos olvidar es darle gracias a Dios en nuestras oraciones, ya que a él le debemos “toda dádiva buena” (Santiago 1:17). Y si nos acostumbramos a hacerlo, no solo seremos más agradecidos, sino que nos sentiremos más satisfechos con lo que ya tenemos (Filipenses 4:6, 7).




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Resist the Urge to Compare Yourself With Others


 

WHAT DOES THE BIBLE TEACH? “Do your own work well, and then you will have something to be proud of. But don’t compare yourself with others.”—Galatians 6:4, Contemporary English Version.
 

WHAT IS THE CHALLENGE? We may like to compare ourselves with others—sometimes with those who have less than we have, often with those who are stronger, wealthier, or more talented than we are. Either way, the effect is negative. We mistakenly assume that a person’s worth is determined by what he has or what he is able to do. We may also stir up feelings of envy and a spirit of competition.—Ecclesiastes 4:4.
 

WHAT CAN YOU DO? Try to see yourself as God sees you. Allow his view to influence your sense of self-worth. “Mere man sees what appears to the eyes; but as for Jehovah, he sees what the heart is.” (1 Samuel 16:7) Jehovah gauges your worth, not by comparing you with some other human, but by reading your heart, examining your thoughts, feelings, and intentions. (Hebrews 4:12, 13) Jehovah understands your limitations and urges you to respect them too. If you measure your own worth by comparing yourself with others, you will end up either haughty or chronically discontented. So modestly accept that you will not excel in every endeavor.—Proverbs 11:2.
 

What specifically must you do to have value in God’s eyes? He inspired the prophet Micah to write: “He has told you, O earthling man, what is good. And what is Jehovah asking back from you but to exercise justice and to love kindness and to be modest in walking with your God?” (Micah 6:8) If you follow that advice, God will care for you. (1 Peter 5:6, 7) What greater reason for contentment could there be?


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No compararse con los demás



 

LA BIBLIA DICE: “Presta mucha atención a tu propio trabajo, porque entonces obtendrás la satisfacción de haber hecho bien tu labor y no tendrás que compararte con nadie” (Gálatas 6:4, Nueva Traducción Viviente).
 

¿CUÁL ES EL PROBLEMA? Que tendemos a compararnos con los demás: a veces con quienes tienen menos que nosotros, pero por lo general con quienes son más ricos, más fuertes o más hábiles. En cualquier caso, siempre nos perjudica. Podemos cometer el error de valorar la calidad de las personas solo por lo que tienen o por lo que hacen. Hasta es posible que fomentemos envidias o rivalidades (Eclesiastés 4:4).
 

¿CUÁL ES LA SOLUCIÓN? Aprender a vernos con los mismos ojos con que nos ve Jehová. Así aumentará nuestra autoestima. Según 1 Samuel 16:7, “el simple hombre ve lo que aparece a los ojos; pero en cuanto a Jehová, él ve lo que es el corazón”. En otras palabras, Dios no nos compara con nadie. Él nos valora por lo que ve en nuestro corazón, es decir, por lo que pensamos, sentimos y deseamos (Hebreos 4:12, 13). Sabe que tenemos limitaciones y quiere que las aceptemos. Las comparaciones nunca nos harán ningún bien: o nos creeremos mejores que los demás, o, al contrario, viviremos permanentemente frustrados. Nos conviene ser modestos y aceptar que siempre habrá alguien que nos supere en algo (Proverbios 11:2).
 

Entonces, ¿qué es lo que aumenta nuestro valor a los ojos de Dios? Por inspiración divina, el profeta Miqueas escribió: “Él te ha dicho, oh hombre terrestre, lo que es bueno. ¿Y qué es lo que Jehová está pidiendo de vuelta de ti sino ejercer justicia y amar la bondad y ser modesto al andar con tu Dios?” (Miqueas 6:8). Si seguimos este consejo, Dios cuidará de nosotros (1 Pedro 5:6, 7). ¿Acaso hay mayor motivo de satisfacción que ese?




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Wednesday, March 28, 2012

Love People, Not Money and Possessions


 

WHAT DOES THE BIBLE TEACH? “The love of money is a root of all sorts of injurious things.”—1 Timothy 6:10.
 

WHAT IS THE CHALLENGE? Advertisers pressure us to be discontented with what we have. They want us to slave to gain money so that we can spend it on newer, better, bigger items. Money is seductive, and we can easily fall in love with it. However, the Bible warns that a person who loves riches will never be content. “A mere lover of silver will not be satisfied with silver, neither any lover of wealth with income,” wrote King Solomon.—Ecclesiastes 5:10.
 

WHAT CAN YOU DO? Imitate Jesus, and learn to love people more than things. Jesus was willing to give up all he had—even his life—because of love for people. (John 15:13) He said: “There is more happiness in giving than there is in receiving.” (Acts 20:35) If we make it a practice to give to others of our time and resources, people will respond in kind. “Practice giving,” Jesus said, “and people will give to you.” (Luke 6:38) Those who pursue money and possessions cause themselves pain and suffering. (1 Timothy 6:9, 10) On the other hand, true contentment comes from loving and being loved.
 

Why not evaluate whether you can simplify your lifestyle? Can you decrease the number of possessions you have or are seeking to acquire? If you do, you may find that you have extra time and energy for the more important things in life—helping people and serving God, who gave you all that you have.—Matthew 6:24; Acts 17:28.


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Amar a la gente y no a las cosas materiales


 

LA BIBLIA DICE: “El amor al dinero es raíz de toda suerte de cosas perjudiciales” (1 Timoteo 6:10).
 

¿CUÁL ES EL PROBLEMA? Que la publicidad nos hace creer que siempre necesitamos algo más. Nos empuja a comprar lo último, lo mejor o lo más grande, sin importar cuánto tengamos que trabajar para conseguirlo. Y es que resulta muy fácil dejarse seducir por los encantos del dinero. Con todo, la Biblia nos recuerda que quien ama el dinero nunca tendrá suficiente. En palabras del rey Salomón, “un simple amador de la plata no estará satisfecho con plata, ni ningún amador de la riqueza con los ingresos” (Eclesiastés 5:10).
 

¿CUÁL ES LA SOLUCIÓN? Imitar a Jesús, quien amaba más a la gente que a las cosas. Por eso estuvo dispuesto a sacrificar todo lo que tenía, hasta su propia vida (Juan 15:13). Él mismo afirmó: “Hay más felicidad en dar que en recibir” (Hechos 20:35). Si dedicamos tiempo y recursos a las personas, estas se sentirán impulsadas a hacer lo mismo. De ahí que Jesús aconsejara: “Practiquen el dar, y se les dará” (Lucas 6:38). 

Lo cierto es que quienes aman las riquezas nunca quedan satisfechos y experimentan mucho dolor y sufrimiento (1 Timoteo 6:9, 10). En cambio, amar y sentirnos amados nos produce auténtica felicidad.
 

Hagámonos el siguiente autoexamen: “¿Puedo simplificar mi estilo de vida? ¿Hay algo de lo que pueda prescindir? ¿De veras necesito todo lo que quiero comprar?”. Si administramos bien nuestro tiempo y nuestras energías, podremos concentrarnos en las cosas más importantes: ayudar al prójimo y servir a Dios, quien nos ha dado todo (Mateo 6:24; Hechos 17:28).


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Is It Possible to Be Content?


 

“Content[ment] makes poor men rich; discontent makes rich men poor.”—Benjamin Franklin.
 

TRUE to that proverb, many have learned that contentment cannot be bought like merchandise. No wonder that contentment—an inward feeling of satisfaction—seems elusive in a world that fosters a desire for more possessions, greater achievements, or the life enjoyed by others! Have any of the following affected you?
 

• Advertisers bombard you with the message that contentment is only one more purchase away.
 

• Competition at work or at school encourages you to measure your worth against what others are able to do.
 

• People lack appreciation for what you do for them.
 

• Friends make you envious of what they have.
 

• Your fundamental questions about life go unanswered.
 

Faced with such challenges, is it really possible to be content? The apostle Paul referred to “the secret of being content.” At times, he had lived with plenty and at other times, with little. He was admired by his friends but mocked by others. Yet, he said that he had “learned to be content whatever the circumstances.”—Italics ours; Philippians 4:11, 12, New International Version.
 

Contentment is a secret to those who have never taken steps to attain it, but as Paul stated, it can be learned.




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¿Es posible vivir feliz en un mundo descontento?



 

“El pobre es rico cuando está feliz con lo que tiene, y el rico es pobre cuando nada de lo que tiene lo hace feliz.” (Benjamin Franklin, político y científico estadounidense)
 

MUCHA gente ha comprobado que la felicidad no depende de cuánto uno tenga. Aun así, cuando miramos a nuestro alrededor, vemos multitud de personas descontentas: porque no tienen más bienes, porque no alcanzan suficientes logros o sencillamente porque no llevan el nivel de vida del vecino. Tal vez usted mismo haya notado la presión de algunos de los siguientes elementos:
 

• La publicidad, que nos recuerda constantemente que nos falta algo más para ser felices.
 

• La competitividad entre compañeros de trabajo o estudios, que nos obliga a querer ser los mejores.
 

• La ingratitud de los demás.
 

• La actitud ostentosa de quienes nos rodean, a veces de nuestros propios amigos.
 

• La falta de respuestas a las preguntas importantes de la vida.
 

Ante semejante situación, ¿será posible vivir satisfechos con lo que tenemos? El apóstol Pablo dijo conocer “el secreto” para ser feliz. Hubo ocasiones en las que vivió en la abundancia, y otras en las que pasó necesidad. Fue admirado por muchos, y despreciado por otros tantos. A pesar de todo, dijo: “He aprendido a estar contento en todas las circunstancias” (cursivas nuestras; Filipenses 4:11, 12, Nueva Versión Internacional, 1979).
 

Por tanto, el secreto de la felicidad no solo existe, sino que se puede aprender. En la Biblia se explican cinco claves para vivir felices en este mundo descontento.


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Tuesday, March 27, 2012

Excuses That Are Not Acceptable to God


 

“It is too difficult.” Especially for those who are timid by nature, it may seem that sharing in the preaching work is just too difficult. Consider, though, what can be learned from the example of Jonah. He received an assignment that he found extremely difficult—Jehovah told him to declare Nineveh’s impending doom. It is not hard to see why Jonah found it daunting to carry out that task. Nineveh was the capital of Assyria, and the Assyrians had the reputation of being very cruel. Jonah may have wondered: ‘How will I fare among those people? What will they do to me?’ Before long, he ran away. Yet, Jehovah did not accept Jonah’s excuse. Instead, Jehovah again assigned him to preach to the Ninevites. This time, Jonah courageously fulfilled his assignment, and Jehovah blessed the outcome.—Jonah 1:1-3; 3:3, 4, 10.
 

If you think that the assignment to preach the good news is too difficult for you, remember that “all things are possible with God.” (Mark 10:27) You can be sure that Jehovah will strengthen you when you keep on asking him for his help and that he will bless you when you muster up the courage to carry out your ministry.—Luke 11:9-13.
 

“I do not want to.” What can you do if you lack the heartfelt desire to carry out your Christian ministry? Keep in mind that Jehovah can act within you and affect your desires. Paul stated: “God is the one that, for the sake of his good pleasure, is acting within you in order for you both to will and to act.” (Phil. 2:13) Hence, you can ask Jehovah to make you want to do his will. King David did just that. He entreated Jehovah: “Make me walk in your truth.” (Ps. 25:4, 5) You can do the same by earnestly praying that Jehovah will move you to want to do what is pleasing to him.
 

Admittedly, when we are tired or discouraged, we may at times have to force ourselves to attend a meeting at the Kingdom Hall or to share in the ministry. If that is the case, should we then conclude that we do not truly love Jehovah? Not at all. Faithful servants of God in the past also had to strive hard to do God’s will. For instance, Paul stated that he ‘pummeled his body,’ as it were, so that he would obey God’s commands. (1 Cor. 9:26, 27) So even when we have to force ourselves to carry out the ministry, we can be sure that we will be blessed by Jehovah. Why? Because we compel ourselves to do God’s will for the proper reason—out of love for Jehovah. By doing so, we provide an answer to Satan’s claim that God’s servants would deny Him if they were put to the test.—Job 2:4.
 

“I am too busy.” If you do not share in the ministry because you feel that you are too busy, it is critically important that you reconsider your priorities. “Keep on, then, seeking first the kingdom,” Jesus stated. (Matt. 6:33) To follow that guiding principle, you may need to simplify your lifestyle or take time away from entertainment and use it for the ministry. Of course, entertainment and other personal pursuits have their place, but they are not a valid excuse for neglecting the ministry. A servant of God reserves the first place in his life for Kingdom interests.
 

“I am not good enough.” You may feel that you are not qualified to be a minister of the good news. Some faithful servants of Jehovah in Bible times felt that they were not good enough to handle tasks that Jehovah assigned to them. Take Moses as an example. When he received a specific commission from Jehovah, Moses said: “Excuse me, Jehovah, but I am not a fluent speaker, neither since yesterday nor since before that nor since your speaking to your servant, for I am slow of mouth and slow of tongue.” Although Jehovah reassured him, Moses replied: “Excuse me, Jehovah, but send, please, by the hand of the one whom you are going to send.” (Ex. 4:10-13) What was Jehovah’s reaction?
 

Jehovah did not exempt Moses from carrying out the assignment. However, Jehovah did appoint Aaron to assist Moses in handling the task. (Ex. 4:14-17) Moreover, in the years that followed, Jehovah stood by Moses and provided him with whatever he needed to succeed in fulfilling his God-given assignments. Today, you can be confident that Jehovah will move experienced fellow believers to help you too in carrying out your ministry. Above all, God’s Word assures us that Jehovah will qualify us for the work he has commanded us to do.—2 Cor. 3:5; see the box “The Happiest Years of My Life.”
 

“Someone hurt my feelings.” Some stop sharing in the ministry or attending congregation meetings because of hurt feelings, reasoning that Jehovah will surely accept this excuse for their spiritual inactivity. While it is understandable that we are upset when someone hurts our feelings, is it really a valid excuse to stop sharing in Christian activities? Paul and his fellow believer Barnabas may have had hurt feelings after a disagreement between them led to “a sharp burst of anger.” (Acts 15:39) But did either of them quit sharing in the ministry on account of it? By no means!
 

Similarly, when you have been hurt by a fellow believer, keep in mind that your enemy is not your imperfect Christian brother but Satan, who wants to devour you. The Devil will not succeed, though, if you “take your stand against him, solid in the faith.” (1 Pet. 5:8, 9; Gal. 5:15) If you have such faith, you will by no means “come to disappointment.”—Rom. 9:33.




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Excusas que Dios no acepta


 

“Es demasiado difícil.” La predicación tal vez parezca una tarea imposible, en especial para quienes son tímidos. Pero el caso de Jonás nos ofrece grandes lecciones. Jehová le mandó que anunciara la inminente destrucción de Nínive, una comisión que lo hizo sentir intimidado. Y no era para menos, pues aquella ciudad era la capital de Asiria, un imperio conocido por su crueldad y violencia. De seguro, el profeta se preguntó: “¿Qué me va a pasar si voy? ¿Me irán a hacer daño?”. Por eso, en vez de ir a Nínive a cumplir su comisión, huyó en la dirección contraria. Sin embargo, Jehová no aceptó las excusas de Jonás, sino que volvió a ordenarle que fuera a advertir a los ninivitas. Esta vez el profeta cumplió su asignación con valentía, y Dios bendijo su labor (Jon. 1:1-3; 3:3, 4, 10).
 

Tal vez a usted le parezca que la predicación es demasiado difícil. En tal caso, tenga presente que “todas las cosas son posibles para Dios” (Mar. 10:27). Por eso, no deje de pedirle su ayuda. Podemos estar seguros de que él nos dará a todos las fuerzas que necesitamos. Si nos armamos de valor, nos bendecirá (Luc. 11:9-13).
 

“Es que no tengo ganas.” ¿Qué puede hacer si no siente el deseo de cumplir con el ministerio cristiano? Recuerde que Jehová puede llegar hasta lo más íntimo de nuestro ser e influir en nuestros sentimientos. Pablo escribió: “Dios es el que, por causa de su beneplácito, está actuando en ustedes a fin de que haya en ustedes tanto el querer como el actuar” (Fili. 2:13). Por lo tanto, pidámosle a Jehová que nos haga sentir el deseo de servirle. El rey David le hizo una petición parecida: “Hazme andar en tu verdad” (Sal. 25:4, 5). Así pues, implorémosle a Jehová que nos impulse a querer agradarle.
 

Claro está, hay veces que nos sentimos tan cansados o desanimados que tenemos que obligarnos para asistir a las reuniones o salir a predicar. ¿Significa eso que no amamos de verdad a Jehová? Por supuesto que no. Los siervos fieles de Dios de la antigüedad también tuvieron que luchar por hacer la voluntad divina. Pablo, por ejemplo, dijo que para obedecer a Jehová tenía que “aporrear” su cuerpo, por decirlo así (1 Cor. 9:26, 27). Aunque en ocasiones tengamos que obligarnos a cumplir con nuestro ministerio, podemos estar seguros de que Dios nos bendecirá, pues sabe que lo hacemos por la motivación correcta: porque lo amamos. Además, así demostramos que Satanás miente al afirmar que dejaremos de servir a Jehová si atravesamos dificultades (Job 2:4).
 

“No tengo tiempo.” Si alguien piensa que está demasiado ocupado para participar en el ministerio, es vital que se replantee sus prioridades. Jesús dio un principio que debe guiar nuestros pasos: “Sigan, pues, buscando primero el reino” (Mat. 6:33). Para cumplirlo, tal vez sea necesario que simplifiquemos nuestro estilo de vida o que dediquemos menos tiempo al entretenimiento y más a la predicación. Las diversiones y otras actividades personales tienen su lugar, pero no podemos usarlas como excusas para descuidar nuestro servicio. El primer lugar en la vida de todo cristiano deben ocuparlo los asuntos espirituales.
 

“No me siento capaz.” Quizá usted crea que no tiene las habilidades necesarias para ser ministro de las buenas nuevas. Pero no tiene por qué desanimarse: algunos siervos de Dios de tiempos bíblicos también se sintieron incapaces de cumplir con sus asignaciones. Tomemos el caso de Moisés. Cuando Jehová le dio cierta comisión, él le respondió: “Dispénsame, Jehová, pero no soy persona que hable con fluidez, ni desde ayer ni desde antes de eso ni desde que hablaste con tu siervo, porque soy lento de boca y lento de lengua”. Aunque Jehová le aseguró que lo iba a ayudar, Moisés le pidió que enviara a otra persona: “Dispénsame, Jehová, pero envía [tu mensaje], por favor, por la mano de aquel a quien vas a enviar” (Éxo. 4:10-13). ¿Cómo reaccionó Dios?
 

No eximió a Moisés de su comisión, sino que nombró a Aarón para que lo ayudara (Éxo. 4:14-17). Además, durante todos los años que siguieron, nunca lo abandonó y siempre le dio todo lo necesario para cumplir con sus asignaciones. En nuestros días, Jehová puede impulsar a hermanos con más experiencia para que nos apoyen en el ministerio. Y lo que es más importante, nos asegura en su Palabra que nos dará la capacitación necesaria para realizar la labor que nos ha encargado (2 Cor. 3:5; véase el recuadro “Los años más felices de mi vida”).
 

“Me siento ofendido por lo que me hicieron.” Hay quienes dejan de predicar o asistir a las reuniones porque están molestos por lo que les hizo algún hermano. Aunque esos sentimientos son comprensibles, ¿los considera Jehová una excusa válida para caer en la inactividad espiritual? Pensemos en el caso de Pablo y Bernabé. Sin duda se sintieron dolidos después de un serio desacuerdo que acabó en “un agudo estallido de cólera” (Hech. 15:39). Pero ¿dejaron de participar en el ministerio? De ninguna manera.
 

Algo que no debemos olvidar cuando algún hermano, en su imperfección, nos ofende es que él no es nuestro enemigo. El verdadero enemigo es Satanás; es él quien desea devorarnos. No le demos la victoria; más bien, pongámonos “en contra de él, sólidos en la fe” (1 Ped. 5:8, 9; Gál. 5:15). Si tenemos una fe fuerte, podremos superar las decepciones (Rom. 9:33).


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Monday, March 26, 2012

Another Danger—Becoming “Righteous Overmuch”



 

 Another danger that we need to avoid is described at Ecclesiastes 7:16: “Do not become righteous overmuch, nor show yourself excessively wise. Why should you cause desolation to yourself?” The inspired Bible writer then goes on, as noted in verse 20, to give us a reason for avoiding such an attitude: “For there is no man righteous in the earth that keeps doing good and does not sin.” The person who becomes “righteous overmuch” sets his own standards for righteousness and judges others by them. Yet, he fails to realize that by doing so, he is elevating his standards above those of God and thereby proving himself to be unrighteous in God’s sight.
 

 Being “righteous overmuch,” or as some Bible translations put it, being “excessively righteous” or “overrighteous,” could even cause us to question Jehovah’s way of handling matters. We need to remember, though, that if we question the fairness or rightness of Jehovah’s decisions, we are, in effect, starting to put our standard of righteousness above Jehovah’s standard. It is as if we put Jehovah on trial and judged him by our own standards of right and wrong. But Jehovah is the one who has the right to set the standard for righteousness, not us!—Rom. 14:10.
 

 Although none of us would deliberately want to judge God, our imperfect nature can lead us down this path. This can easily happen when we see something that we view as unfair or if we personally suffer hardship. Even the faithful man Job made this mistake. Job was initially described as “blameless and upright, and fearing God and turning aside from bad.” (Job 1:1) But then Job was beset by a series of calamities that to him, appeared to be unfair. This led Job to declare “his own soul righteous rather than God.” (Job 32:1, 2) Job had to have his viewpoint corrected. So we should not be surprised if, at times, we might find ourselves in a similar situation. If that happens, what can help us to readjust our thinking?


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El peligro de ser “justo en demasía”

 


 

 Otro riesgo que corremos se explica en Eclesiastés 7:16: “No te hagas justo en demasía, ni te muestres excesivamente sabio. ¿Por qué debes causarte desolación?”. El escritor de este texto inspirado explica en el versículo 20 por qué debemos evitar esa actitud: “No hay en la tierra hombre justo que siga haciendo el bien y no peque”. Todo el que se hace “justo en demasía” tiende a fijar sus propias normas de justicia y a juzgar a los demás basándose en ellas. De lo que no se da cuenta es de que en realidad está poniendo sus propias reglas por encima de las normas divinas, por lo que termina convirtiéndose en una persona injusta a la vista de Dios.
 

 Quien es “justo en demasía” —o como dicen otras traducciones bíblicas, “demasiado legalista” o “excesivamente justo”— podría llegar a cuestionar la forma de actuar de Jehová. No obstante, dudar de la justicia de sus decisiones equivaldría a pensar que nuestro criterio es mejor que el suyo. Sería como sentar a Dios en el banquillo de los acusados y juzgarlo basándonos en lo que consideramos que es bueno o malo. Pero ¿tenemos nosotros el derecho a establecer las normas de justicia? ¡Por supuesto que no! Eso solo le corresponde a Jehová (Rom. 14:10).
 

 Por supuesto, a ninguno de nosotros se nos ocurriría jamás juzgar a Dios. Sin embargo, bajo ciertas circunstancias podríamos terminar haciéndolo debido a nuestra imperfección. Así podría suceder, por ejemplo, si vemos algo que nos parece injusto o si atravesamos graves dificultades. Hasta el fiel Job cayó en este error. La Biblia dice que era un hombre “sin culpa y recto, [...] temeroso de Dios y apartado del mal” (Job 1:1). Entonces empezó a sobrevenirle una desgracia tras otra, y afligido por esta aparente injusticia, llegó a considerar “justa su propia alma más bien que a Dios” (Job 32:1, 2). Era necesario que corrigiera su actitud. No nos extrañemos, pues, si llegamos a estar en una situación parecida a la de él y experimentamos sentimientos similares. En ese caso, ¿qué puede ayudarnos a corregir nuestra manera de pensar?


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The Danger of Becoming Self-Righteous

 


 

 In writing to the Christians in Rome, the apostle Paul highlighted a danger we all need to avoid if we are to be successful in seeking first God’s righteousness. Speaking of his fellow Jews, Paul said: “I bear them witness that they have a zeal for God; but not according to accurate knowledge; for, because of not knowing the righteousness of God but seeking to establish their own, they did not subject themselves to the righteousness of God.” (Rom. 10:2, 3) According to Paul, those worshippers did not understand the righteousness of God because they were too busy trying to establish their own righteousness.
 

 One way we could fall into this trap is by viewing our service to God as a competition, comparing ourselves to others. This attitude could easily lead us to become overconfident as to our abilities. But, really, if we were to act that way, we would be forgetting Jehovah’s righteousness. (Gal. 6:3, 4) The correct motive for doing the right thing is our love for Jehovah. Any attempts to prove our own righteousness could invalidate our claim to love him.—Read Luke 16:15.
 

 Jesus was concerned about those “who trusted in themselves that they were righteous and who considered the rest as nothing.” He addressed the problem of self-righteousness by relating this illustration: “Two men went up into the temple to pray, the one a Pharisee and the other a tax collector. The Pharisee stood and began to pray these things to himself, ‘O God, I thank you I am not as the rest of men, extortioners, unrighteous, adulterers, or even as this tax collector. I fast twice a week, I give the tenth of all things I acquire.’ But the tax collector standing at a distance was not willing even to raise his eyes heavenward, but kept beating his breast, saying, ‘O God, be gracious to me a sinner.’” Jesus concluded by saying: “I tell you, This man went down to his home proved more righteous than that man; because everyone that exalts himself will be humiliated, but he that humbles himself will be exalted.”—Luke 18:9-14.



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El peligro de creerse más justo que los demás

 


 

 En su carta a los Romanos, el apóstol Pablo subrayó un peligro que debemos evitar quienes buscamos primero la justicia de Dios. Él señaló lo siguiente acerca de los judíos de su tiempo: “Doy testimonio de que tienen celo por Dios; mas no conforme a conocimiento exacto; pues, a causa de no conocer la justicia de Dios, pero de procurar establecer la suya propia, no se sujetaron a la justicia de Dios” (Rom. 10:2, 3). De acuerdo con Pablo, aquellos judíos no alcanzaban a comprender lo que significaba realmente la justicia de Dios debido a que estaban empeñados en establecer su propia justicia, es decir, en demostrar que ellos eran justos.
 

 ¿Cómo podríamos caer en esta trampa? Una manera sería comparándonos con nuestros hermanos y viendo el servicio a Dios como una competencia. Esta actitud fácilmente podría llevarnos a confiar demasiado en nuestras propias habilidades y a olvidarnos de lo que realmente importa: la justicia de Jehová (Gál. 6:3, 4). La motivación correcta para hacer el bien es el amor que le tenemos a Dios. Si tratáramos de demostrar que somos justos por méritos propios, estaríamos negando el amor que decimos tenerle (léase Lucas 16:15).
 

 En tiempos de Jesús había quienes “confiaban en sí mismos como justos, y [...] consideraban como nada a los demás”. Para ilustrar lo mal que está creerse más justo que las otras personas, dio el siguiente ejemplo: “Dos hombres subieron al templo a orar, el uno fariseo y el otro recaudador de impuestos. El fariseo se puso de pie y oraba para sí estas cosas: ‘Oh Dios, te doy gracias de que no soy como los demás hombres, dados a extorsión, injustos, adúlteros, ni siquiera como este recaudador de impuestos. Ayuno dos veces a la semana, doy el décimo de todas las cosas que adquiero’. Pero el recaudador de impuestos, estando de pie a la distancia, no quería ni siquiera alzar los ojos hacia el cielo, sino que se golpeaba el pecho, y decía: ‘Oh Dios, sé benévolo para conmigo, que soy pecador’”. Jesús concluyó su ilustración diciendo: “Este hombre bajó a su casa probado más justo que aquel; porque todo el que se ensalza será humillado, pero el que se humilla será ensalzado” (Luc. 18:9-14).


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Keep On Seeking First “His Righteousness”

 


 

“Keep on, then, seeking first the kingdom and his righteousness, and all these other things will be added to you.”—MATT. 6:33.
 

“KEEP ON, then, seeking first the kingdom.” (Matt. 6:33) This admonition given by Jesus Christ in his Sermon on the Mount is well-known by Jehovah’s Witnesses today. In every aspect of our lives, we endeavor to show that we love that Kingdom government and want to be loyal to it. But we must also keep in mind the second part of this expression, namely, “and his righteousness.” What is God’s righteousness, and what does it mean to seek it first?
 

 The original-language words for “righteousness” can also be translated “justice” or “uprightness.” Hence, God’s righteousness is uprightness according to his personal standards and values. As the Creator, Jehovah has the right to set the standard for what is good and what is bad, what is right and what is wrong. (Rev. 4:11) God’s righteousness, however, is not a cold, rigid set of laws or an endless list of rules and regulations. Rather, it is based on Jehovah’s personality and his cardinal attribute of justice together with his other cardinal attributes of love, wisdom, and power. God’s righteousness, then, is linked with his will and purpose. It includes what he expects of those who desire to serve him.
 

 What does it mean to seek first God’s righteousness? Simply stated, it means to do God’s will in order to please him. Seeking his righteousness includes trying to live according to his values and perfect standards and not our own. (Read Romans 12:2.) This way of life involves our very relationship with Jehovah. It is not a matter of obeying his laws out of fear of punishment. Rather, our love for God motivates us to endeavor to please him by upholding his standards, not establishing our own. We realize that this is the right thing to do, the very thing that we have been designed to do. Like Jesus Christ, the King of God’s Kingdom, we must love righteousness.—Heb. 1:8, 9.
 

 How important is it to seek Jehovah’s righteousness? Consider this fact: The original test in the garden of Eden was based on whether Adam and Eve would accept Jehovah’s right to set standards or not. (Gen. 2:17; 3:5) Their failure to do so has brought misery and death upon us as their descendants. (Rom. 5:12) On the other hand, God’s Word states: “He that is pursuing righteousness and loving-kindness will find life, righteousness and glory.” (Prov. 21:21) Yes, seeking first God’s righteousness results in a harmonious relationship with Jehovah that, in turn, leads to our very salvation.—Rom. 3:23, 24.



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Sigamos buscando primero “la justicia de Dios”

 


 

“Sigan, pues, buscando primero el reino y la justicia de Dios, y todas estas otras cosas les serán añadidas.” (MAT. 6:33)
 

“SIGAN, pues, buscando primero el reino.” (Mat. 6:33.) Los testigos de Jehová conocemos muy bien esta exhortación que hizo Jesús en su Sermón del Monte. De hecho, nos esforzamos en todo momento por demostrar nuestro amor y lealtad al Reino. Ahora bien, recordemos que Jesús no terminó allí su exhortación: enseguida nos animó a buscar “la justicia de Dios”. En este artículo veremos qué es la justicia de Dios y qué implica buscarla primero.
 

 Los términos originales que se traducen por “justicia” también pueden verterse “rectitud” y “derecho”. La justicia de Dios está basada en sus rectos principios y valores. Como él es el Creador, tiene el derecho de decidir lo que está bien y lo que está mal (Rev. 4:11). Ahora bien, la justicia de Dios no consiste en un frío y rígido conjunto de leyes o en una interminable lista de reglamentos y estatutos. Más bien, es un reflejo de la propia personalidad de Jehová. En efecto, la justicia es una de sus principales cualidades, junto con el amor, la sabiduría y el poder. De modo que la justicia de Dios está íntimamente relacionada con su voluntad y propósito. Implica asimismo lo que él espera de quienes desean servirle.
 

 ¿Qué significa buscar primero la justicia de Dios? En pocas palabras, hacer la voluntad de Jehová a fin de obtener su favor. Implica esforzarnos por vivir en armonía con sus normas y valores perfectos en vez de guiarnos por los nuestros (léase Romanos 12:2). Esta manera de vivir está estrechamente ligada a nuestra relación con Dios. De hecho, obedecemos sus leyes por el amor que le tenemos, no por temor al castigo. Ese cariño nos motiva a hacer todo lo posible por complacerlo siguiendo sus pautas, no las nuestras. Estamos convencidos de que eso es lo justo, el mismísimo objetivo para el que fuimos creados. Tal como Jesús, el Rey del Reino de Dios, debemos amar la justicia (Heb. 1:8, 9).
 

 ¿Por qué es tan importante buscar la justicia de Jehová? Pues bien, pensemos en la prueba que afrontaron Adán y Eva en el jardín de Edén. Ellos tuvieron que decidir si reconocerían o no el derecho de Jehová a fijar las leyes que los regían (Gén. 2:17; 3:5). Pero eligieron mal y les acarrearon sufrimiento y muerte a todos sus descendientes (Rom. 5:12). Sin embargo, la Palabra de Dios nos da esta garantía: “El que sigue tras la justicia y la bondad amorosa hallará vida, justicia y gloria” (Pro. 21:21). De modo que si buscamos primero la justicia de Dios, tendremos una buena relación con él y podremos obtener la salvación (Rom. 3:23, 24).



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Friday, March 23, 2012

A “Hearer of Prayer”

 


 

1 CHRONICLES 4:9, 10
 

DOES Jehovah God really answer the sincere prayers of devoted worshippers? The Bible account about a little-known man named Jabez shows that Jehovah is indeed the “Hearer of prayer.” (Psalm 65:2) This brief account is found in what might seem an unlikely place—in the midst of the genealogical lists that open the book of First Chronicles. Let us examine 1 Chronicles 4:9, 10.
 

All that we know about Jabez is found in these two verses. According to verse 9, his mother “called his name Jabez, saying: ‘I have given him birth in pain.’” Why did she choose such a name? Did she bring forth this son with more than the usual birth pangs? Was she perhaps a widow, lamenting the fact that her husband was not there to welcome their baby into the world? The Bible does not say. But this mother would someday have reason to be especially proud of this son. Jabez’ siblings may have been upright men, but “Jabez came to be more honorable than his brothers.”
 

Jabez was a man of prayer. He began his prayer by pleading for God’s blessing. He then made three requests that reflect a heart full of faith.
 

First, Jabez implored God, saying: “Enlarge my territory.” (Verse 10) This honorable man was no land-grabber, coveting what belonged to his fellow man. His earnest request may have had more to do with people than land. He may have been asking for the peaceful enlargement of his territory so that it could hold more worshippers of the true God.
 

Second, Jabez pleaded for God’s “hand” to be with him. God’s symbolic hand is his applied power, which he uses to help his worshippers. (1 Chronicles 29:12) To receive the requests of his heart, Jabez looked to the God whose hand is not short toward those who show faith in him.—Isaiah 59:1.
 

Third, Jabez prayed: “Preserve me from calamity, that it may not hurt me.” The expression “that it may not hurt me” may suggest that Jabez prayed, not to escape calamity, but to be kept from being grieved or overcome by the effects of evil.
 

Jabez’ prayer revealed his concern for true worship and his faith and trust in the Hearer of prayer. How did Jehovah respond? This brief account concludes with the words: “Accordingly God brought to pass what he had asked.”
 

The Hearer of prayer has not changed. He delights in the prayers of worshippers. Those who place their faith and trust in him may have this confidence: “No matter what it is that we ask according to his will, he hears us.”—1 John 5:14.


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El “Oidor de la oración”



 

1 CRÓNICAS 4:9, 10
 

¿DE VERAS escucha Jehová Dios las oraciones de sus siervos fieles? El relato bíblico de Jabez —personaje del que se habla muy poco— nos demuestra que Jehová es realmente el “Oidor de la oración” (Salmo 65:2). 

Este pasaje se encuentra en donde uno quizás no esperaría, pues aparece en medio de las listas genealógicas con las que inicia el libro de Primero de las Crónicas. Analicemos los versículos 9 y 10 del capítulo 4 de ese libro bíblico.
 

En estos versículos se encuentra todo lo que sabemos sobre dicho personaje. Según el versículo 9, “fue su madre quien lo llamó por nombre Jabez, diciendo: ‘Lo he dado a luz con dolor’”. ¿Por qué lo habría llamado así? ¿Sería que lo dio a luz con más dolores de lo normal? ¿Habría quedado viuda, y estaría lamentándose de que el padre de la criatura no estuviera presente? La Biblia no lo dice. Con todo, llegaría el día en que esta mujer tendría buenas razones para sentirse orgullosa de Jabez. Es probable que sus otros hijos también hayan sido hombres rectos, pero “Jabez llegó a ser más honorable que sus hermanos”.
Jabez, un hombre dado a la oración, comenzó su súplica pidiendo a Dios que lo bendijera. A continuación, le solicitó tres cosas que dejan ver la profunda fe que tenía.
 

En primer lugar, Jabez imploró a Dios que agrandara su territorio (versículo 10). Como hombre honorable que era, no codiciaba la propiedad ajena. Así que es probable que su ruego tuviera que ver más con personas que con terrenos. Al parecer, lo que estaba pidiendo era que su territorio fuera ensanchado pacíficamente para poder albergar a más adoradores del Dios verdadero.
 

En segundo lugar, Jabez pidió que la “mano” de Dios estuviera con él. La mano de Dios representa su poder en acción, con el cual ayuda a sus siervos (1 Crónicas 29:12). A fin de recibir las peticiones de su corazón, este hombre recurrió al Dios cuya mano nunca “se ha acortado” para con los que ejercen fe en él (Isaías 59:1).
 

Por último, Jabez oró: “Cons[érvame] de calamidad, para que no me lastime”. La expresión “para que no me lastime” nos deja ver que Jabez no estaba pidiendo a Dios que lo librara de la calamidad, sino que no permitiera que lo embargara la tristeza ni lo venciera la maldad.
 

Como vemos, la súplica de Jabez revela su interés por la adoración verdadera y la fe que tenía en el Oidor de la oración. Pero ¿le respondió Jehová? El breve relato concluye con las siguientes palabras: “Por consiguiente, Dios hizo que llegara a suceder lo que había pedido”.
 

Jehová no ha cambiado, pues sigue complaciéndose en las oraciones de sus siervos. Los que ejercemos fe en el Oidor de la oración contamos con la siguiente garantía: “No importa qué sea lo que pidamos conforme a su voluntad, él nos oye” (1 Juan 5:14).




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Wednesday, March 21, 2012

Prayer Will It Help?


 

DOES praying do us any good? The Bible shows that yes, the prayers of faithful servants of God really do benefit them. (Luke 22:40; James 5:13) In fact, praying can do us a world of good spiritually, emotionally, and even physically. How so?
 

Well, let us say that you have a child who receives a gift. Would you teach him that it is enough to feel grateful? Or would you teach him to express his gratitude? When we put important feelings into words, we bring them into focus and even strengthen them. Does the same hold true when it comes to speaking to God? Absolutely! Consider some examples.
 

Prayers of thanks. When we thank our Father for the good things that come our way, we focus on our blessings. As a result, we may feel more grateful, happier, more positive.—Philippians 4:6.
 

Example: Jesus expressed gratitude for the way his Father heard and responded to his prayers.—John 11:41.
 

Prayers for forgiveness. When we ask God for forgiveness, we strengthen our conscience, deepen our repentance, and intensify our awareness of the seriousness of sin. We also find relief from the burden of guilt.
 

Example: David prayed to express repentance and sorrow.—Psalm 51.
 

Prayers for guidance and wisdom. Asking Jehovah to guide us or to grant us the wisdom we need to make good decisions can help us to be genuinely humble. It can remind us of our limitations and help build our trust in our heavenly Father.—Proverbs 3:5, 6.
 

Example: Solomon humbly asked for guidance and wisdom in ruling over Israel.—1 Kings 3:5-12.
 

Prayers of distress. If we pour out our heart to God when we are in emotional turmoil, our heart will be soothed and we will lean on Jehovah instead of ourselves.—Psalm 62:8.
 

Example: King Asa prayed when facing an overwhelming foe.—2 Chronicles 14:11.
 

Prayers for the well-being of others in need. Such prayers help us to combat selfishness and to grow in compassion and empathy.
 

Example: Jesus prayed in behalf of his followers.—John 17:9-17.
 

Prayers of praise. When we praise Jehovah for his wonderful works and qualities, our respect and appreciation for him will grow. Such prayers may also help us to draw closer to our God and Father.
 

Example: David warmly praised God for his creation.—Psalm 8.
Another blessing linked with prayer is “the peace of God that excels all thought.” (Philippians 4:7) Finding calm in this troubled world is a rare blessing indeed. It even has physical benefits. (Proverbs 14:30) But does it come solely as a result of our own efforts? Or is something more important involved?
 



Prayer offers many benefits—physical, emotional and, above all, spiritual




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