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Sunday, July 31, 2011

Mat. 25:34—Matt. 25:34.

Domingo 31 de julio
Hereden el reino preparado para ustedes desde la fundación del mundo (Mat. 25:34).
Durante todos los siglos que han pasado desde su resurrección, Jesús ha estado reinando sobre la congregación cristiana y supervisando fielmente sus labores (Col. 1:13). Pero llegó el tiempo señalado para que asumiera, además, sus funciones de Rey del Reino de Dios. Tanto las profecías bíblicas como los sucesos mundiales confirman que fue en 1914 cuando comenzaron su presencia y “la conclusión del sistema de cosas” (Mat. 24:3; Rev. 11:15). Poco después, Jesús y sus santos ángeles echaron del cielo a Satanás y sus demonios (Rev. 12:7-10). La obra de predicación y enseñanza que Jesús comenzó en el año 29 está llegando a su punto culminante. Pronto él juzgará a la humanidad entera. A los mansos que lo hayan aceptado como el medio para la salvación los invitará a heredar “el reino” (Mat. 25:31-33, 41). En cambio, a quienes lo hayan rechazado los destruirá (Rev. 19:11).




Sunday, July 31
Inherit the kingdom prepared for you from the founding of the world.—Matt. 25:34.
Throughout the centuries since his resurrection, Jesus has faithfully supervised the activities of the Christian congregation over which he has been ruling as King. (Col. 1:13) At the appointed time, he would start wielding his power as King of God’s Kingdom. Bible prophecies and world events confirm that his presence as King began in 1914, as did “the conclusion of the system of things.” (Matt. 24:3; Rev. 11:15) Shortly thereafter, he led the holy angels in casting Satan and his demons from heaven. (Rev. 12:7-10) The preaching and teaching work that Jesus began in 29 C.E. is nearing its grand climax. Soon he will judge all the living. He will then tell sheeplike ones who accept him as Jehovah’s means of salvation to “inherit the kingdom.” (Matt. 25:31-33, 41) Those who reject Jesus as King will suffer destruction.—Rev. 19:11.

Thursday, July 21, 2011

Job 2:7—Job 2:7.

Jueves 21 de julio
Satanás salió de ante la persona de Jehová e hirió a Job con un divieso maligno desde la planta del pie hasta la coronilla de la cabeza (Job 2:7).
Las Escrituras Griegas Cristianas aportan mucha información sobre el Diablo y su rebelión. Por ejemplo, en el libro de Revelación leemos que Jehová vindicará su derecho a ser Soberano y que su mayor enemigo será destruido para siempre. También en las Escrituras Hebreas encontramos algunos detalles relacionados con el vergonzoso desafío de Satanás y sus intentos por engañar a la humanidad. El libro de Job, por ejemplo, nos dice que cuando el Diablo asistió a las dos reuniones que se efectuaron en el cielo, no lo hizo con el fin de alabar a Jehová. Sus intenciones eran siniestras. Acusó con malicia a Job y, después de recibir autorización para someterlo a prueba, “salió de ante la persona de Jehová” (Job 1:12). Como vemos, el libro de Job muestra que Satanás es el despiadado enemigo del ser humano.


Thursday, July 21
Satan went out away from the person of Jehovah and struck Job with a malignant boil from the sole of his foot to the crown of his head.—Job 2:7.
The Hebrew Scriptures provide details about Satan’s shameful role in challenging Jehovah and leading mankind astray. In the Christian Greek Scriptures, we find more information about Satan’s opposition to Jehovah, and in the book of Revelation, we learn of the vindication of Jehovah’s sovereignty and Satan’s final destruction. The book of Job adds to our knowledge of Satan’s rebellious course. When Satan was present at the gatherings in heaven, he did not attend with the intention of praising Jehovah. The Devil had a malicious attitude and a sinister objective. After he accused Job and received permission to test him, “Satan went out away from the person of Jehovah.” (Job 1:12) Hence, the book of Job identifies Satan as mankind’s merciless enemy.

Wednesday, July 20, 2011

Avoid the Dangers of Flirting




 If we are to maintain our chastity, another danger we need to beware of is flirting. Some may insist that flirting is innocent, harmless fun between members of the opposite sex. Admittedly, there is a time and place for amorous behavior. Isaac and Rebekah were observed “having a good time” together, and it was evident to onlookers that they were not merely brother and sister. (Genesis 26:7-9) However, they were husband and wife. Expressions of affection between them were appropriate. Flirting is another matter.

 Flirting may be defined this way: to signal romantic interest when there is no real intention to marry. Humans are complex creatures, so there are no doubt countless ways to flirt, some of them very subtle. (Proverbs 30:18, 19) Hard-and-fast rules, then, cannot really address the matter. Rather, something more elevated is called for—honest self-examination and the conscientious application of Bible principles.

 If we are honest with ourselves, most of us will likely have to admit that when we sense that someone of the opposite sex has a romantic interest in us, we feel flattered. That is natural. But do we flirt in order to elicit such interest—just to give our ego a little boost or to evoke such a response in another? If so, have we considered the pain that we might be causing? For example, Proverbs 13:12 says: “Expectation postponed is making the heart sick.” If we deliberately flirt with someone, we probably do not know just how that person is affected. He or she may develop expectations about courtship and even an eventual marriage. The ensuing disappointment can be crushing. (Proverbs 18:14) To toy with the feelings of others intentionally is cruel.

 It is particularly important to guard against flirting when it comes to married people. To signal romantic interest in a married person—or for a married person to show such interest in someone outside the marriage bond—is wrong. Sadly, some Christians have held the mistaken belief that it is acceptable to cultivate romantic feelings for members of the opposite sex other than their mate. Some reveal their innermost concerns to such a “friend,” even confiding private thoughts that they do not share with their mate. As a result, romantic feelings have blossomed into an emotional dependency that may undermine and even destroy a marriage. Married Christians do well to remember Jesus’ wise warning about adultery—it begins in the heart. (Matthew 5:28) Let us, then, safeguard the heart and avoid situations that could lead to such ruinous results.

 Granted, it is not easy to remain chaste in today’s immoral world. Remember, though, that it is far easier to maintain your chastity than to regain it once it is lost. Of course, Jehovah can “forgive in a large way” and is able to cleanse those who truly repent of their sins. (Isaiah 55:7) However, Jehovah does not shield those who commit immorality from the consequences of their actions. The aftereffects may last for years, even a lifetime. (2 Samuel 12:9-12) By all means, maintain your chastity by safeguarding your heart. View your clean, chaste standing before Jehovah God as a precious treasure—and never let it go!

Evitemos los peligros del flirteo






 Otro peligro contra el que debemos estar alerta para preservar la castidad es el flirteo. Quizá haya quien insista en que se trata de un pasatiempo inocente e inofensivo entre personas de distinto sexo. Hay que admitir que existe un momento y un lugar para las atenciones de tipo romántico. Por ejemplo, Isaac y Rebeca fueron vistos “divirtiéndose” juntos de un modo que demostraba que no eran simplemente hermanos (Génesis 26:7-9). Pero, claro, eran marido y mujer. Las muestras de afecto entre ellos no estaban fuera de lugar. Ahora bien, el flirteo es algo muy distinto.

 El flirteo consiste en la manifestación de interés romántico sin verdadera intención de contraer matrimonio. Los humanos somos seres complejos, por lo que ese coqueteo puede sin duda adoptar innumerables formas, algunas muy sutiles (Proverbios 30:18, 19). Por tanto, establecer reglas rígidas de conducta no es el mejor modo de abordar el asunto. Más bien, se requiere algo más elevado: un autoexamen honrado y la aplicación concienzuda de los principios bíblicos.

 Siendo sinceros, probablemente la mayoría de nosotros tengamos que admitir que nos sentimos halagados cuando percibimos que alguien del sexo opuesto manifiesta cierto interés romántico por nosotros. Eso es natural. Ahora bien, ¿coqueteamos para despertar tal interés con el único fin de satisfacer nuestro ego o provocar esa reacción en alguien? Si así es, ¿hemos pensado en el dolor que quizá estemos causando? Por ejemplo, Proverbios 13:12 dice: “La expectación pospuesta enferma el corazón”. Si deliberadamente flirteamos con alguien, es probable que no sepamos con exactitud qué efecto tendrá eso en él o ella. Tal vez se haga ilusiones de entrar en un noviazgo y casarse, y la consiguiente decepción puede ser demoledora (Proverbios 18:14). Jugar a sabiendas con los sentimientos ajenos es una crueldad.

 Es especialmente importante guardarnos de coquetear con personas casadas. No está bien demostrar interés romántico por ellas, ni que un casado lo demuestre por alguien que no sea su cónyuge. Por desgracia, algunos cristianos han creído erróneamente que no es malo cultivar tales sentimientos por personas del sexo opuesto ajenas a su matrimonio. Hay quienes confían a tal “amigo” o “amiga” sus inquietudes más profundas, y hasta pensamientos íntimos que no revelan a su cónyuge. El resultado es que los sentimientos románticos crecen hasta convertirse en una dependencia emocional que socava y destruye la unión marital. Los cristianos casados hacen bien en recordar la sabia advertencia de Jesús: el adulterio empieza en el corazón (Mateo 5:28). Por lo tanto, protejamos el corazón y evitemos situaciones que pueden acarrear consecuencias tan terribles.

 Hay que admitir que no es fácil conservar la castidad en un mundo tan inmoral como este. Pero recordemos que es mucho más fácil conservarla que recuperarla una vez perdida. Claro, Jehová puede perdonar “en gran manera” y limpiar a quienes en verdad se arrepienten de sus pecados (Isaías 55:7). Sin embargo, no escuda de las consecuencias de sus actos a quienes incurren en la inmoralidad. Las secuelas pueden durar años, quizá toda la vida (2 Samuel 12:9-12). Mantengamos a toda costa nuestra castidad salvaguardando el corazón. Valoremos como un preciado tesoro la posición pura y casta que tenemos ante Dios, y jamás, jamás la perdamos.

Efe. 4:32—Eph. 4:32.

Miércoles 20 de julio
Háganse bondadosos unos con otros, tiernamente compasivos, y perdónense liberalmente unos a otros, así como Dios también por Cristo liberalmente los perdonó a ustedes (Efe. 4:32).
Muchos de los problemas y malentendidos que surgen en el hogar pueden disminuir o resolverse si hablamos con franqueza, honestidad y amabilidad. Cuando cometemos un error, ¿nos cuesta trabajo reconocerlo ante nuestro cónyuge, nuestros hijos u otro familiar? ¿O pedimos disculpas con sinceridad? El que nos disculpemos contribuirá a la paz y la unidad en nuestro hogar (1 Ped. 3:8-10). Una cosa es hablar con la verdad, y otra muy distinta, hablar con rudeza. La falta de tacto no hace que nuestras palabras sean más ciertas ni más efectivas. Pablo aconsejó: “[Quítense] toda amargura maliciosa y cólera e ira y gritería y habla injuriosa, junto con toda maldad” (Efe. 4:31). Si hablamos de forma digna y amable, las personas que nos escuchan se sentirán respetadas y le darán más valor a lo que decimos (Mat. 23:12).

Wednesday, July 20
Become kind to one another, tenderly compassionate, freely forgiving one another just as God also by Christ freely forgave you.—Eph. 4:32.
Many problems and misunderstandings can be reduced or eliminated by being open, honest, and kind in our communication. For example, when we make a mistake, do we hesitate to acknowledge it to our mate, to our children, or to other close family members? Offering a sincere apology from the heart helps to promote peace and unity within the family. (1 Pet. 3:8-10) Speaking truth does not mean that we should be blunt, tactless. Being rude does not increase the value of the truth or its impact. Paul said: “Let all malicious bitterness and anger and wrath and screaming and abusive speech be taken away from you along with all badness.” (Eph. 4:31) When we speak in a kind and dignified manner, it elevates our message and shows honor to those to whom we speak.—Matt. 23:12.

Tuesday, July 19, 2011

The Illustration of the Wheat and the Weeds



 

 This is the illustration: “The kingdom of the heavens has become like a man that sowed fine seed in his field. While men were sleeping, his enemy came and oversowed weeds in among the wheat, and left. When the blade sprouted and produced fruit, then the weeds appeared also. So the slaves of the householder came up and said to him, ‘Master, did you not sow fine seed in your field? How, then, does it come to have weeds?’ He said to them, ‘An enemy, a man, did this.’ They said to him, ‘Do you want us, then, to go out and collect them?’ He said, ‘No; that by no chance, while collecting the weeds, you uproot the wheat with them. Let both grow together until the harvest; and in the harvest season I will tell the reapers, First collect the weeds and bind them in bundles to burn them up, then go to gathering the wheat into my storehouse.’”—Matt. 13:24-30.
 

 Who is the man who sowed the fine seed in his field? Jesus provides the answer later when he explains to his disciples: “The sower of the fine seed is the Son of man.” (Matt. 13:37) Jesus, the “Son of man,” prepared the field for planting during the three and a half years of his earthly ministry. (Matt. 8:20; 25:31; 26:64) Then from Pentecost 33 C.E. onward, he started to sow the fine seed—“the sons of the kingdom.” This sowing evidently took place when Jesus, as Jehovah’s representative, began to pour out holy spirit upon the disciples, thereby anointing them as God’s sons. (Acts 2:33) The fine seed developed into mature wheat. So the objective in sowing the fine seed was eventually to gather the full number of those who would become joint heirs and rulers with Jesus in his Kingdom.
 

 Who is the enemy, and who are the weeds? Jesus tells us that the enemy “is the Devil.” The weeds are described as “the sons of the wicked one.” (Matt. 13:25, 38, 39) In a literal sense, the weeds that Jesus referred to were probably the bearded darnel. This poisonous plant closely resembles wheat in its early stages before it reaches maturity. What a fitting picture of imitation Christians, those who claim to be sons of the Kingdom but do not produce genuine fruitage! These hypocritical Christians who claim to be followers of Christ are really part of the “seed” of Satan the Devil.—Gen. 3:15.
 

 When did these weedlike Christians appear? “While men were sleeping,” says Jesus. (Matt. 13:25) When was this? We find the answer in the apostle Paul’s words to the Ephesian elders: “I know that after my going away oppressive wolves will enter in among you and will not treat the flock with tenderness, and from among you yourselves men will rise and speak twisted things to draw away the disciples after themselves.” (Acts 20:29, 30) He went on to admonish those elders to keep awake spiritually. After the apostles, who acted as “a restraint” against the apostasy, began falling asleep in death, many Christians fell asleep spiritually. (Read 2 Thessalonians 2:3, 6-8.) That is when the great apostasy started.
 

 Jesus did not say that the wheat would become weeds but that weeds were sown among the wheat. So this illustration does not portray genuine Christians who fall away from the truth. Rather, it points to a deliberate effort on the part of Satan to corrupt the Christian congregation by introducing wicked people into it. By the time that the last apostle, John, was old, this apostasy was clearly evident.—2 Pet. 2:1-3; 1 John 2:18.


Why not check the Scriptures here? BIBLE ON LINE

La parábola del trigo y la mala hierba



 

 Leamos la parábola: “El reino de los cielos ha llegado a ser semejante a un hombre que sembró semilla excelente en su campo. Mientras los hombres dormían, vino el enemigo de él y sobresembró mala hierba entre el trigo, y se fue. Cuando el tallo brotó y produjo fruto, entonces apareció también la mala hierba. De modo que los esclavos del amo de casa vinieron y le dijeron: ‘Amo, ¿no sembraste semilla excelente en tu campo? Entonces, ¿cómo sucede que tiene mala hierba?’. Él les dijo: ‘Un enemigo, un hombre, hizo esto’. Ellos le dijeron: ‘¿Quieres, pues, que vayamos y la juntemos?’. Él dijo: ‘No; no sea que por casualidad, al juntar la mala hierba, desarraiguen el trigo junto con ella. Dejen que ambos crezcan juntos hasta la siega; y en la época de la siega diré a los segadores: Junten primero la mala hierba y átenla en haces para quemarla; entonces pónganse a recoger el trigo en mi granero’” (Mat. 13:24-30).
 

 ¿Quién siembra la semilla excelente? Jesús mismo dio la respuesta en la explicación que ofreció más tarde a sus discípulos: “El sembrador de la semilla excelente es el Hijo del hombre” (Mat. 13:37). Durante los tres años y medio que duró su ministerio, el “Hijo del hombre” —el propio Jesús— estuvo preparando el terreno (Mat. 8:20; 25:31; 26:64). En el Pentecostés del año 33 empezó a sembrar la semilla excelente, o sea, “los hijos del reino”. ¿De qué manera? Todo indica que, actuando en representación del Padre, inició la siembra al derramar espíritu santo sobre los primeros discípulos para ungirlos como hijos de Dios (Hech. 2:33). Y luego la semilla se iría desarrollando hasta convertirse en trigo maduro. De modo que el objetivo final de esta siembra era reunir al número completo de cristianos que serían coherederos y reyes con Cristo en su Reino.
 

 ¿Quién es el enemigo? Jesús señala que “es el Diablo”. ¿Y a quiénes representa la mala hierba? A “los hijos del inicuo” (Mat. 13:25, 38, 39). Al hablar de mala hierba, Jesús seguramente estaba pensando en la cizaña, una planta venenosa que, en sus etapas iniciales, se parece mucho al trigo. Esta es una comparación muy acertada, pues hay quienes dicen ser hijos del Reino, pero solo son cristianos en apariencia y no dan buen fruto. En realidad, estos hipócritas forman parte de la “semilla” o “descendencia” de Satanás (Gén. 3:15; La Biblia griega. Septuaginta).
 

 ¿En qué momento aparecieron estos cristianos representados por la mala hierba? “Mientras los hombres dormían”, contesta Jesús (Mat. 13:25). ¿Y cuándo ocurrió esto? Pues bien, el apóstol Pablo dijo lo siguiente a los ancianos de Éfeso: “Sé que después de mi partida entrarán entre ustedes lobos opresivos y no tratarán al rebaño con ternura, y de entre ustedes mismos se levantarán varones y hablarán cosas aviesas para arrastrar a los discípulos tras de sí” (Hech. 20:29, 30). Luego les advirtió a aquellos ancianos que se mantuvieran despiertos espiritualmente. Sin embargo, al irse “durmiendo” los apóstoles —es decir, al ir muriendo estos hombres que servían de “restricción” contra la apostasía—, muchos cristianos también se durmieron, pero en sentido espiritual (léase 2 Tesalonicenses 2:3, 6-8). Así dio comienzo la gran apostasía.
 

 Jesús no dijo que el trigo se convertiría en mala hierba, sino que la mala hierba se sembraría entre el trigo. Por consiguiente, esta parábola no se refiere a cristianos verdaderos que se apartarían de la verdad. Más bien, subraya los esfuerzos que haría Satanás por corromper a la congregación cristiana introduciendo en su seno gente malvada. De hecho, poco antes de la muerte de Juan, el último apóstol, ya eran muy numerosos los maestros que enseñaban doctrinas apóstatas (2 Ped. 2:1-3; 1 Juan 2:18).

Should You Keep the Weekly Sabbath?



 

IN THE late 1980’s, small groups of Methodists laid siege to Suva, the capital city of Fiji. Men, women, and children—all dressed for church—manned 70 roadblocks. They stopped all commercial traffic as well as domestic and international flights. What prompted that action? A demand to make the nation return to strict Sabbath observance.
 

In Israel, every new multistory building erected since 2001 must have at least one elevator that automatically stops at each floor. For what purpose? So that devout Jews, who observe the Sabbath from Friday evening until Saturday evening, do not have to do the “work” of pressing the buttons in an elevator.
 

In Tonga, a kingdom in the South Pacific, all work is forbidden on Sunday. No aircraft is allowed to land, and no ship is permitted to dock. Any contracts signed on that day are not viewed as valid. The constitution of Tonga requires that Sunday be “kept holy” by all, regardless of a person’s religious beliefs. Why? To ensure nationwide observance of the Sabbath.
 

As the above examples show, many people feel that God requires them to keep a weekly Sabbath day. In fact, some say that Sabbath-keeping is of utmost importance, believing that it involves our eternal salvation. Others feel that the most important commandment from God is to keep the Sabbath. What is the Sabbath? And does the Bible urge Christians to observe a Sabbath day each week?
 

What Is the Sabbath?

The English word “Sabbath” comes from a Hebrew word meaning “rest, cease, desist.” Although the Genesis account says that on the seventh day Jehovah God rested from his creative works, it was not until the time of Moses that God’s people were instructed to observe a 24-hour day of rest, or Sabbath. (Genesis 2:2) After the Israelites left Egypt in 1513 B.C.E., Jehovah miraculously provided manna for them in the wilderness. 

Concerning the collecting of this manna, they were instructed: “Six days you will pick it up, but on the seventh day is a sabbath. On it none will form.” (Exodus 16:26) We are then told that “the people proceeded to observe the sabbath on the seventh day,” from sunset on Friday evening to sunset on Saturday evening.—Exodus 16:30.
 

A short time after those instructions were given, Jehovah provided a law concerning Sabbath-keeping, including it among the Ten Commandments given to Moses. (Exodus 19:1) The fourth of those commandments stated, in part: “Remembering the sabbath day to hold it sacred, you are to render service and you must do all your work six days. But the seventh day is a sabbath to Jehovah your God.” (Exodus 20:8-10) Sabbath-keeping thus became an integral part of life for the Israelites.—Deuteronomy 5:12.
 

Did Jesus Keep a Weekly Sabbath?

Yes, Jesus did observe the Sabbath. Concerning him, we are told: “When the full limit of the time arrived, God sent forth his Son, who came to be out of a woman and who came to be under law.” (Galatians 4:4) Jesus was born an Israelite and as such was under Law, and that included the Sabbath law. It was not until after Jesus’ death that the Law covenant was taken away. (Colossians 2:13, 14) Knowing when these events took place in the stream of time helps us to understand God’s view on the matter.—See the chart on page 15.
 

True, Jesus did say: “Do not think I came to destroy the Law or the Prophets. I came, not to destroy, but to fulfill.” (Matthew 5:17) But what does the expression “to fulfill” mean? To illustrate: A builder fulfills a contract to complete a building, not by ripping up the contract, but by finishing the structure. However, once the work has been completed to the client’s satisfaction, the contract is fulfilled and the builder is no longer under obligation to it. Likewise, Jesus did not break, or rip up, the Law; rather, he fulfilled it by keeping it perfectly. Once fulfilled, that Law “contract” was no longer binding on God’s people.
 

A Christian Requirement?

Since Christ fulfilled the Law, are Christians obligated to keep the weekly Sabbath? Under inspiration, the apostle Paul answers: “Therefore let no man judge you in eating and drinking or in respect of a festival or of an observance of the new moon or of a sabbath; for those things are a shadow of the things to come, but the reality belongs to the Christ.”—Colossians 2:16, 17.
 

Those inspired words suggest quite a change in God’s requirements for his servants. Why the change? Because Christians are under a new law, “the law of the Christ.” (Galatians 6:2) The former Law covenant given through Moses to Israel came to an end when Jesus’ death fulfilled it. (Romans 10:4; Ephesians 2:15) Did the commandment about keeping the Sabbath also come to an end? Yes. After saying that “we have been discharged from the Law,” Paul went on to refer to one of the Ten Commandments. (Romans 7:6, 7) So the Ten Commandments—including the Sabbath law—are part of the Law that came to an end. God’s worshippers, therefore, are no longer required to observe a weekly Sabbath.
 

The change from the Israelite to the Christian system of worship could be illustrated this way: A nation may change its constitution. Once the new constitution is legally in place, people are no longer required to obey the former one. Even though some of the laws in the new constitution may be the same as those in the former constitution, others may be different. So a person would need to study the new constitution carefully to see what laws now apply. Additionally, a loyal citizen would want to know when the new constitution went into effect.
 

In like manner, Jehovah God provided over 600 laws, including 10 main ones, for the nation of Israel. These included laws about morals, sacrifices, health matters, and Sabbath-keeping. However, Jesus said that his anointed followers would constitute a new “nation.” (Matthew 21:43) From 33 C.E. onward, this nation has had a new “constitution,” founded on two basic laws—love of God and love of neighbor. (Matthew 22:36-40) 

Although “the law of the Christ” includes instructions that are similar to those in the Law given to Israel, we should not be surprised that some laws are very different and that others are no longer required. The law requiring the observance of a weekly Sabbath is one of those that are no longer binding.
 

Has God Changed His Standards?

Does this change from the Law of Moses to the law of the Christ mean that God has changed his standards? No. Just as a parent will adjust the rules he makes for his children, taking into consideration their ages and circumstances, Jehovah has adjusted the laws his people are required to obey. The apostle Paul explains the matter this way: “Before the faith arrived, we were being guarded under law, being delivered up together into custody, looking to the faith that was destined to be revealed. Consequently the Law has become our tutor leading to Christ, that we might be declared righteous due to faith. But now that the faith has arrived, we are no longer under a tutor.”—Galatians 3:23-25.
 

How does Paul’s line of reasoning apply to the Sabbath? Consider this illustration: While at school, a student may be required to learn a certain subject, such as woodworking, on a particular day each week. However, upon entering the workforce, he may need to use the skills he learned, not just on that one day, but on every day of the week. Likewise, while under the Law, the Israelites were required to set aside one day every week for rest and worship. Christians, on the other hand, are required to worship God, not just one day per week, but every day.
 

Is it wrong, then, to set aside one day every week for rest and worship? No. God’s Word leaves such a decision to each individual, saying: “One person decides that one day is holier than another. Another person decides that all days are the same. Every person must make his own decision.” (Romans 14:5, God’s Word) While some may choose to view one day as more holy than others, the Bible clearly indicates that God does not expect Christians to observe a weekly Sabbath.

¿Debe guardarse un día de descanso semanal?



 

A FINALES de los años ochenta, grupos de metodistas —hombres, mujeres y niños vestidos como para ir a la iglesia— sitiaron la ciudad de Suva, capital de Fiyi, bloqueando 70 vías públicas. Detuvieron todo el tránsito comercial así como los vuelos nacionales e internacionales. ¿Por qué? Para reclamar que se mantuviera la estricta observancia de un día de descanso.
 

En Israel se estableció que todo edificio de varias plantas que se construyera a partir de 2001 debía tener por lo menos un ascensor que se detuviera automáticamente en cada planta. ¿Con qué propósito? Para que los judíos religiosos, que guardan el sábado desde la puesta del Sol del viernes hasta la puesta del Sol del día siguiente, no tengan que realizar el “trabajo” de pulsar los botones de un ascensor.
 

En el reino de Tonga, situado en el Pacífico Sur, está prohibido realizar cualquier tipo de trabajo en domingo. Se interrumpe el tráfico aéreo y marítimo. Los contratos que se firman en domingo no se consideran válidos. La constitución de Tonga establece que todo ciudadano, sin importar la religión que profese, debe santificar el domingo. De esta manera se garantiza que en el reino entero se guarde el día de descanso.
 

Como indican estos ejemplos, muchas personas creen que la observancia de un día de descanso semanal es un mandato divino. De hecho, hay quienes afirman que es fundamental para conseguir la salvación eterna. Otros incluso lo consideran el mandamiento más importante. ¿Qué dice la Biblia respecto al sábado, o día de descanso semanal? ¿Indica que los cristianos deban guardarlo?
 

¿Qué dice la Biblia?

La palabra sábado se deriva de un sustantivo hebreo que significa “acción de descansar, cesar, desistir”. El relato de Génesis declara que en el día séptimo Jehová descansó de todo su trabajo de creación. No obstante, fue en la época de Moisés cuando se dio por primera vez al pueblo de Dios el mandato de observar el sábado, un día de descanso de veinticuatro horas (Génesis 2:2). Tras el éxodo de Egipto en 1513 antes de la era común (a.e.c.), Jehová milagrosamente proporcionó maná a los israelitas mientras vagaron por el desierto y les dijo: “Seis días lo recogerán, pero en el séptimo día hay sábado. En él no se formará” (Éxodo 16:26). El relato añade que “el pueblo procedió a observar el sábado en el séptimo día”, desde la puesta del Sol del viernes hasta la del día siguiente (Éxodo 16:30).
 

Poco después, Jehová dio a Moisés los Diez Mandamientos (Éxodo 19:1). El cuarto comenzaba así: “Acordándote del día del sábado para tenerlo sagrado, seis días has de prestar servicio y tienes que hacer todo tu trabajo. Pero el séptimo día es un sábado a Jehová tu Dios” (Éxodo 20:8-10). De modo que la observancia del sábado llegó a ser parte integral de la vida de los israelitas (Deuteronomio 5:12).
 

¿Guardaba Jesús el sábado?

Por supuesto, pues la Biblia explica que “cuando llegó el límite cabal del tiempo, Dios envió a su Hijo, que vino a ser procedente de una mujer y que llegó a estar bajo ley” (Gálatas 4:4). Como Jesús era israelita de nacimiento, estaba bajo la Ley de Moisés y tenía que observar el sábado. Pero al ofrecer su vida en sacrificio quedó abolida dicha Ley (Colosenses 2:13, 14). Para captar el punto de vista de Dios sobre la observancia del sábado conviene averiguar cuándo ocurrieron ciertos sucesos como los ya mencionados
 

Es verdad que Jesús dijo: “No piensen que vine a destruir la Ley o los Profetas. No vine a destruir, sino a cumplir” (Mateo 5:17). Ahora bien, ¿qué significa “cumplir”? Ilustrémoslo. Se dice que un constructor cumple su contrato de levantar un edificio, no haciendo pedazos el contrato en sí, sino entregando el edificio terminado. Pero tan pronto como se termina el trabajo al gusto del cliente, el contrato queda cumplido y el constructor ya no está comprometido a hacer más. De igual manera, Jesús no incumplió el “contrato” de la Ley, no lo rompió en pedazos; él cumplió la Ley mosaica obedeciéndola a la perfección. Una vez cumplida, esta dejó de ser obligatoria para el pueblo de Dios.
 

¿Es un requisito cristiano?

Dado que Cristo cumplió la Ley, ¿están obligados los cristianos a guardar un día de descanso semanal? 

El apóstol Pablo dijo: “Que nadie los juzgue en el comer y beber, o respecto de una fiesta, o de una observancia de la luna nueva, o de un sábado; porque esas cosas son una sombra de las cosas por venir, pero la realidad pertenece al Cristo” (Colosenses 2:16, 17).
 

Estas palabras inspiradas denotan un gran cambio en los requisitos de Dios para sus siervos. ¿A qué obedece este cambio? A que los cristianos están bajo una nueva ley, “la ley del Cristo” (Gálatas 6:2). La Ley de Moisés quedó abolida cuando Jesús, al morir, la cumplió por completo (Romanos 10:4; Efesios 2:15). ¿Dejó de estar vigente también el mandamiento de guardar el sábado? Sí. Pablo dijo: “Hemos sido desobligados de la Ley”, y a continuación pasó a referirse a uno de los Diez Mandamientos (Romanos 7:6, 7). De modo que los Diez Mandamientos —incluido el del sábado— son parte de la Ley que fue abolida. Por eso, los cristianos ya no están obligados a observar el sábado, o día de descanso semanal.
 

La transición de un sistema de adoración israelita a uno cristiano se podría ilustrar con el cambio de constitución en un país. Una vez establecida la nueva constitución, ya no se exige que se obedezca la anterior. Puede que algunas leyes no hayan cambiado, pero otras sí. El buen ciudadano querrá saber cuándo entró en vigor la nueva constitución y cuáles son las leyes vigentes.
 

De modo parecido, Jehová dio a la nación de Israel más de seiscientas leyes. Además de las principales, los Diez Mandamientos, promulgó leyes sobre la moralidad, los sacrificios, la salud y la observancia del sábado. 

No obstante, Jesús habló de una nueva “nación”, la cual estaría constituida por sus seguidores ungidos (Mateo 21:43). Esta nación ha estado desde el año 33 bajo una nueva “constitución” que se basa en dos leyes fundamentales: amar a Dios y amar al prójimo (Mateo 22:36-40). Si bien en la Ley mosaica hay leyes parecidas a las de “la ley del Cristo”, es lógico esperar que algunas sean muy distintas y que otras hayan quedado sin efecto. La de observar un sábado semanal es una de las que ya no están vigentes.
 

¿Ha cambiado Dios sus principios?

Hasta aquí ha quedado establecido que los cristianos ya no están bajo la Ley de Moisés sino bajo la ley del Cristo. ¿Significa eso que Dios haya cambiado sus principios? No, sus principios nunca cambian. Pero tal como un padre modifica las reglas de la casa según la edad de sus hijos y las circunstancias, Jehová ha modificado el conjunto de leyes que sus siervos deben obedecer. El apóstol Pablo lo explica de la siguiente manera: “Antes que llegara la fe, estábamos guardados bajo ley, entregados juntos en custodia, esperando la fe que estaba destinada a ser revelada. Por consiguiente, la Ley ha llegado a ser nuestro tutor que nos conduce a Cristo, para que se nos declarara justos debido a fe. Pero ahora que ha llegado la fe, ya no estamos bajo tutor” (Gálatas 3:23-25).
 

¿Cómo se puede aplicar el razonamiento de Pablo a la cuestión del sábado? Veamos otra ilustración: Puede que dentro del programa de estudios de un joven se incluya cierto día a la semana una materia técnica, como la carpintería. Ahora bien, si se hace carpintero, no utilizará sus conocimientos solo un día a la semana, sino todos los días. De igual manera, bajo la Ley de Moisés, los israelitas tenían que destinar un día cada semana al descanso y el culto. Pero los cristianos tienen que adorar a Dios, no un solo día a la semana, sino todos los días.
 

Esto no significa que esté mal reservar un día a la semana para descansar y adorar a Dios. Las Santas Escrituras dan margen para que cada persona decida lo que hará, pues declara: “Unos piensan que un día es más importante que otro, y hay quienes piensan que todos los días son iguales. Cada uno debe decidir por sí mismo” (Romanos 14:5, La Palabra de Dios para Todos). Aunque haya quienes consideren que cierto día de la semana es más importante que los demás, la Biblia indica claramente que Dios no espera que los cristianos guarden el sábado, o día de descanso semanal.

Facts to Remember About the Sabbath:



 

Although a Bible verse may speak of the need to observe a weekly Sabbath, we need to ascertain the time when these words were stated.
 

4026 B.C.E.                BEFORE THE TIME OF MOSES
 

ADAM CREATED               The law regarding the Sabbath was not
                           given prior to the time of Moses and
                           the Israelites.—Deuteronomy 5:1-3,
                           12-14.
 

1513 B.C.E.                GOD’S LAW TO ISRAEL
 

LAW GIVEN TO ISRAEL        The law concerning the Sabbath was not
                           given to other nations. (Psalm 147:19,
                           20) It was given as “a sign” between
                           Jehovah and the sons of Israel.—Exodus
                           31:16, 17.
                           The weekly Sabbath day was just one of
                           many sabbaths that the Israelites were
                           commanded to observe.—Leviticus 16:29-
                           31; 23:4-8; 25:4, 11; Numbers 28:26.
 

33 C.E.                    THE LAW OF THE CHRIST
 

END OF LAW GIVEN TO ISRAEL When deciding what God requires of
                           Christians, in 49 C.E., the apostles
                           and older men in Jerusalem made no
                           mention of the need to observe a weekly
                           Sabbath.—Acts 15:28, 29.
                           The apostle Paul was concerned about
                           Christians who put emphasis
                           on observing special days.—Galatians
                           4:9-11.
2010 C.E.

El día de descanso en la historia bíblica





Aunque cierto versículo bíblico diga que se debe observar un día de descanso semanal, hay que determinar cuándo se pronunciaron esas palabras.


4026 a.e.c.                         ANTES DE MOISÉS


CREACIÓN DE ADÁN                      Antes de la época de Moisés
                                      y los israelitas no existía
                                      ninguna ley que obligara
                                      a guardar un día de descanso
                                      (Deuteronomio 5:1-3, 12-14).


1513 a.e.c.                         BAJO LA LEY DE MOISÉS


ENTRA EN VIGOR LA LEY DE MOISÉS       La ley de guardar un día de
                                      descanso fue “una señal”
                                      entre Jehová y los hijos de
                                      Israel, no se dio a ninguna
                                      otra nación
                                      (Éxodo 31:16, 17;
                                      Salmo 147:19, 20).
                                      El día de descanso semanal
                                      era tan solo uno de los
                                      muchos “sábados” que Dios
                                      mandó guardar a los
                                      israelitas
                                      (Levítico 16:29-31; 23:4-8;
                                      25:4, 11; Números 28:26).


33 e.c.                             BAJO LA LEY DEL CRISTO


QUEDA ABOLIDA LA LEY DE MOISÉS        En el año 49 de nuestra era,
                                      cuando los apóstoles y
                                      ancianos de Jerusalén
                                      pusieron por escrito los
                                      requisitos de Dios para los
                                      cristianos, no mencionaron
                                      la obligación de observar
                                      un día de descanso semanal
                                      (Hechos 15:28, 29).
                                      El apóstol Pablo temía por
                                      los cristianos que
                                      observaban escrupulosamente
                                      ciertos días especiales
                                      (Gálatas 4:9-11).
2010 e.c.

1 Ped. 1:11—1 Pet. 1:11.

Martes 19 de julio
Siguieron investigando (1 Ped. 1:11).
En el capítulo 11 de Hebreos, Pablo hace una disertación magistral sobre el tema de la fe. El apóstol presenta una definición concisa de esta cualidad, así como una lista de hombres y mujeres de fe de la talla de Noé, Abrahán, Sara y Rahab. Fue en este contexto en el que animó a sus hermanos a mirar “atentamente al Agente Principal y Perfeccionador de nuestra fe, Jesús”. ¿Por qué debían hacerlo? Pues bien, los hombres y mujeres fieles de quienes se habla en ese capítulo confiaban plenamente en las promesas de Dios. Sin embargo, no conocían todos los detalles sobre la manera en que se cumplirían tales promesas mediante el Mesías y el Reino. En ese sentido, su fe era incompleta, imperfecta. Ni siquiera los hombres a quienes Dios empleó para poner por escrito las profecías mesiánicas entendieron del todo la trascendencia de lo que escribieron. En cambio, nosotros hemos visto el cumplimiento de la mayoría de las profecías que hablan de Jesús, y eso perfecciona nuestra fe, o la hace más completa. Por eso se puede decir que Jesús es el “Agente Principal y Perfeccionador de nuestra fe”. ¡Qué importante es que entendamos bien y valoremos ese papel que él desempeña! (Heb. 12:1, 2.)


Tuesday, July 19
They kept on investigating.—1 Pet. 1:11.
In Hebrews chapter 11, we find Paul’s masterful discussion of faith, which includes a concise definition and a list of such exemplary men and women of faith as Noah, Abraham, Sarah, and Rahab. With all of this in mind, Paul urged his fellow Christians to “look intently at the Chief Agent and Perfecter of our faith, Jesus.” Why? Although those faithful men and women listed in Hebrews chapter 11 had strong faith in God’s promise, they did not know all the details of how God would fulfill his promise through the Messiah and the Kingdom. In that sense, their faith was incomplete. In fact, even those who were used by Jehovah to pen the many Messianic prophecies did not fully grasp the import of what they wrote. Only through Jesus can faith be perfected, or made complete. How essential that we clearly understand and recognize Jesus’ role as “the Chief Agent and Perfecter of our faith”!—Heb. 12:1, 2.

Monday, July 18, 2011

Do All Good People Go to Heaven?



 

AFTER Jesus’ final meal with his apostles on the evening before his execution, Jesus promised to reward them with a place in heaven. He said: “In the house of my Father there are many abodes. Otherwise, I would have told you, because I am going my way to prepare a place for you.” (John 14:2) Why would Jesus provide them a place in heaven? What will they do there?
 

Jesus had in mind a special assignment for his disciples. During that same evening, he said: “You are the ones that have stuck with me in my trials; and I make a covenant with you, just as my Father has made a covenant with me, for a kingdom.” (Luke 22:28, 29) God had promised Jesus that he would be the King who would provide for one of mankind’s greatest needs—good government. Jesus will save people from affliction and will crush those defrauding them. Although Jesus will have subjects extending “to the ends of the earth,” his throne will be in heaven.—Psalm 72:4, 8; Daniel 7:13, 14.
However, Jesus will not rule alone. Hence, he promised his apostles a place in heaven. They were the first ones chosen to “rule as kings over the earth.”—Revelation 5:10.
 

How many go to heaven? As in any government, the rulers in God’s heavenly Kingdom are few in comparison with all the people who live under its authority. To those who will rule with him, Jesus said: “Have no fear, little flock, because your Father has approved of giving you the kingdom.” (Luke 12:32) That “little flock” will finally number 144,000. (Revelation 14:1) That number is small in comparison with the millions who will enjoy endless life on earth as loyal subjects of the Kingdom.—Revelation 21:4.
 

Thus, not all good people go to heaven. About good King David, the apostle Peter plainly said: “David did not ascend to the heavens.” (Acts 2:34) John the Baptist was a good man. Yet, Jesus indicated that he would not be exalted to rule as a king in heaven. “Among those born of women,” Jesus said, “there has not been raised up a greater than John the Baptist; but a person that is a lesser one in the kingdom of the heavens is greater than he is.”—Matthew 11:11.


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¿Es cierto que todos los buenos van al cielo?



 

LA NOCHE antes de su ejecución, Jesús celebró una última cena con sus apóstoles. Al terminar les dijo: “En la casa de mi Padre hay muchas moradas. De otra manera, se lo hubiera dicho a ustedes, porque voy a preparar un lugar para ustedes” (Juan 14:2). Con estas palabras prometió recompensarlos con un lugar en el cielo. Ahora bien, ¿para qué irían allí?
 

Esa misma noche, Jesús les explicó que se les concedería un honor muy especial: “Ustedes son los que con constancia han continuado conmigo en mis pruebas; y yo hago un pacto con ustedes, así como mi Padre ha hecho un pacto conmigo, para un reino” (Lucas 22:28, 29). Tiempo atrás, Dios hizo un pacto con Jesús y le prometió convertirlo en Rey. En dicho puesto, Jesús le proporcionará a la humanidad una de las cosas que más necesita: un gobierno que acabe con el sufrimiento de las personas buenas y aplaste a sus opresores. Y aunque sus dominios llegarán “hasta los cabos de la tierra”, reinará desde los cielos (Salmo 72:4, 8; Daniel 7:13, 14).
Pero no estará solo, pues sus apóstoles tendrán un lugar a su lado en el cielo. Ellos fueron los primeros en ser elegidos para “reinar sobre la tierra” (Revelación [Apocalipsis] 5:10).
 

Entonces, ¿cuántas personas irán al cielo? En realidad, relativamente pocas. En el Reino celestial de Dios —como en todo gobierno—, un grupo reducido gobernará a un grupo mucho más numeroso. Jesús les dijo a quienes reinarían con él: “No teman, rebaño pequeño, porque su Padre ha aprobado darles el reino” (Lucas 12:32). Ese “rebaño pequeño” alcanzaría los 144.000 miembros, una cifra pequeña si se la compara con los millones de siervos de Dios que vivirán para siempre en el planeta bajo el Reino (Revelación 14:1; 21:4).
 

Por lo tanto, no todas las personas buenas van al cielo. El apóstol Pedro confirmó esta idea cuando dijo que el rey David “no ascendió a los cielos” (Hechos 2:34). Juan el Bautista también fue un hombre bueno; con todo, Jesús explicó que no reinaría desde el cielo: “Entre los nacidos de mujer no ha sido levantado uno mayor que Juan el Bautista; mas el que sea de los menores en el reino de los cielos es mayor que él” (Mateo 11:11).

Mat. 12:34—Matt. 12:34.

Lunes 18 de julio
De la abundancia del corazón habla la boca (Mat. 12:34).
Nuestras palabras dicen mucho de nosotros. Santiago, medio hermano de Jesús, reconoció la influencia que la lengua tiene en nuestra adoración. Él escribió: “Si a un hombre le parece que es adorador formal, y con todo no refrena su lengua, sino que sigue engañando su propio corazón, la forma de adoración de este hombre es vana” (Sant. 1:26). Al oírnos hablar, los demás miembros de la congregación pueden ver cuánto hemos progresado espiritualmente. Por eso, en vez de rebajarse haciendo comentarios negativos, críticos o dañinos, el cristiano maduro se esfuerza por edificar, consolar y animar a su prójimo (Pro. 12:18; Efe. 4:29; 1 Tim. 6:3-5, 20). Algo que también muestra la firmeza de nuestra devoción a Dios es que estemos siempre dispuestos a hablar a favor de las elevadas normas divinas y expresar nuestro deseo de seguirlas (Rom. 1:15, 16). Si así lo hacemos, las personas de buen corazón que nos observen se sentirán más inclinadas a seguir nuestro ejemplo (Fili. 4:8, 9)

Monday, July 18
Out of the abundance of the heart the mouth speaks.—Matt. 12:34.
Our speech says much about us. Jesus’ half brother James recognized the impact that our speech can have on our worship. He wrote: “If any man seems to himself to be a formal worshiper and yet does not bridle his tongue, but goes on deceiving his own heart, this man’s form of worship is futile.” (Jas. 1:26) Our speech can reveal to others in the congregation the degree to which we have progressed spiritually. Accordingly, instead of using speech that is undignified, negative, critical, or hurtful, mature Christians strive to build up, comfort, console, and encourage. (Prov. 12:18; Eph. 4:29; 1 Tim. 6:3-5, 20) Our readiness to discuss our moral convictions with others and to speak out in defense of God’s lofty standards can reveal our devotion to God. (Rom. 1:15, 16) Righthearted ones will surely observe how we use the gift of speech and may follow our example.—Phil. 4:8, 9.

Sunday, July 17, 2011

God’s Rulership Over Israel



 

 From the time of Abel up to the time of the patriarchs, a number of faithful individuals worshipped Jehovah and obeyed his commands. (Heb. 11:4-22) In Moses’ day, Jehovah entered into a covenant with the offspring of the patriarch Jacob, and these became the nation of Israel. In 1513 B.C.E., the Israelites committed themselves and their descendants to accept Jehovah as Ruler, saying: “All that Jehovah has spoken we are willing to do.”—Ex. 19:8.
 

 Jehovah had a purpose in choosing the Israelites to be his people. (Read Deuteronomy 7:7, 8.) This choice involved more than just the welfare of the Israelites. God’s name and sovereignty were also involved, and they were of greater significance. Israel was to serve as a witness to the fact that Jehovah is the only true God. (Isa. 43:10; 44:6-8) Hence, Jehovah said to that nation: “You are a holy people to Jehovah your God, and Jehovah has chosen you to become his people, a special property, out of all the peoples who are on the surface of the ground.”—Deut. 14:2.
 

 God’s way of governing the Israelites took into account that they were imperfect. At the same time, his laws were perfect and reflected the qualities of their Giver. Jehovah’s commandments given through Moses clearly highlighted God’s holiness, his love of justice, his willingness to forgive, and his patience. Later, in the day of Joshua and his generation, the nation obeyed Jehovah’s commandments and enjoyed peace and spiritual blessings. (Josh. 24:21, 22, 31) That period of Israel’s history demonstrated the success of Jehovah’s way of ruling.


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Dios reina sobre Israel



 

 Desde los días de Abel hasta la época de los patriarcas, hubo hombres y mujeres fieles que adoraron a Jehová y obedecieron sus mandamientos (Heb. 11:4-22). Más tarde, en tiempos de Moisés, Dios estableció un pacto con los descendientes del patriarca Jacob, quienes pasaron a formar la nación de Israel. En el año 1513 antes de nuestra era, los israelitas prometieron que ellos y sus descendientes aceptarían al Creador como Soberano, y de hecho dijeron: “Todo lo que Jehová ha hablado estamos dispuestos a hacerlo” (Éxo. 19:8).
 

 Jehová eligió a Israel como su pueblo con un propósito en mira (léase Deuteronomio 7:7, 8). No lo hizo solo por ellos. Estaba en juego algo mucho más importante: su propio nombre y soberanía. Los israelitas tenían que ser testigos de que Jehová es el único Dios verdadero (Isa. 43:10; 44:6-8). Por este motivo, él dijo a aquella nación: “Eres un pueblo santo a Jehová tu Dios, y Jehová te ha escogido para que llegues a ser su pueblo, una propiedad especial, de entre todos los pueblos que hay sobre la superficie del suelo” (Deu. 14:2).
 

 Al gobernar a los israelitas, Dios tuvo en cuenta que eran imperfectos. Al mismo tiempo, les dio mediante Moisés leyes perfectas que reflejaban su santidad, amor por la justicia, misericordia y paciencia. Años más tarde —ya en los días de Josué—, la nación disfrutó de paz y bendiciones espirituales precisamente porque cumplió los mandamientos divinos (Jos. 24:21, 22, 31). Aquella etapa de la historia de Israel dejó claro que el gobierno de Jehová es el mejor.

Jehovah’s Way of Ruling Vindicated!



 

“The Most High is Ruler in the kingdom of mankind.”—DAN. 4:17.
 

HUMAN rule has failed! Of that there is no doubt. A major reason for that failure is that humans lack the wisdom to rule successfully. The failure of man’s rule is especially evident today when so many rulers have shown themselves to be ‘lovers of themselves, lovers of money, self-assuming, haughty, disloyal, not open to any agreement, slanderers, without self-control, fierce, without love of goodness, betrayers, and puffed up with pride.’—2 Tim. 3:2-4.
 

 Long ago, our first parents rejected God’s way of ruling. In doing so, they may have thought that they were choosing independence. In reality, though, they were submitting to Satan’s way of ruling. Six millenniums of human mismanagement—powerfully influenced by “the ruler of this world,” Satan—have brought us to the current low point in human history. (John 12:31) 

Commenting on the state of mankind today, The Oxford History of the Twentieth Century states that it is useless “looking for a perfect world.” It explains: “Not only can it not be found, but the attempt to create it leads to disaster, totalitarianism, and war at its worst.” What a frank admission that human rule is a failure!
 

 How tragic, then, that our first parents rejected the only kind of rule that does work—rule by God! Of course, we do not know precisely how Jehovah would have structured his way of governing the earth if Adam and Eve had remained faithful to him. However, we can be certain that divine rulership accepted by all mankind would have been marked by love and impartiality. (Acts 10:34; 1 John 4:8)

In view of God’s matchless wisdom, we can also be sure that if mankind had remained under Jehovah’s rule, all the mistakes made by proponents of human rule would have been avoided. God-rule, theocracy, would have been successful in “satisfying the desire of every living thing.” (Ps. 145:16) In short, it would have been a perfect rulership. (Deut. 32:4) How tragic that humans rejected it!
 

 Still, it is good to remember that even though Jehovah permitted humans to exercise self-rule, he at no time relinquished his right to rule over his creatures. Even the powerful king of Babylon was forced to realize that ultimately “the Most High is Ruler in the kingdom of mankind.” (Dan. 4:17) In the long run, God’s Kingdom will cause his will to be done. (Matt. 6:10) True, in the short term, Jehovah has allowed Satan to act as “the god of this system of things” in order to provide a convincing answer to the issues that were raised by that opposer. (2 Cor. 4:4; 1 John 5:19) 

Nevertheless, Satan has never been able to go beyond what Jehovah permits. (2 Chron. 20:6; compare Job 1:11, 12; 2:3-6.) And there have always been some individuals who chose to subject themselves to God, even though they were living in a world ruled by God’s great Adversary.


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Queda demostrado que el gobierno de Jehová es el mejor



 

“El Altísimo es Gobernante en el reino de la humanidad.” (DAN. 4:17)
 

SIN lugar a dudas, los gobiernos humanos han fracasado. Una de las principales causas es que el hombre carece de la sabiduría necesaria. Hoy es más clara que nunca la ineptitud de los sistemas políticos, pues abundan los dirigentes “amadores de sí mismos, amadores del dinero, presumidos, altivos”, “desleales”, “no dispuestos a ningún acuerdo, calumniadores, sin autodominio, feroces, sin amor del bien, traicioneros” e “hinchados de orgullo” (2 Tim. 3:2-4).
 

 Hace muchos siglos, nuestros primeros padres le dieron la espalda al gobierno divino. Quizás pensaron que se estaban independizando, pero en realidad estaban cayendo bajo el poder de Satanás, “el gobernante de este mundo”. Tras seis milenios de desastrosa gestión bajo influencia diabólica, el hombre se encuentra en el peor momento de su historia (Juan 12:31). 

Con referencia a la situación actual, la obra Historia Oxford del siglo XX señala que resulta inútil seguir “buscando un mundo perfecto”. Y da esta explicación: “No sólo es imposible hallarlo, sino que los intentos de crearlo son desastrosos, y en el peor de los casos provocan totalitarismos y guerras”. ¡Qué comentario tan franco sobre el catastrófico experimento del hombre!
 

 Trágicamente, Adán y Eva rechazaron el único gobierno que funciona a la perfección: el de Jehová. Claro, no sabemos con exactitud cómo habría administrado él la Tierra si no se hubieran rebelado. Pero podemos estar seguros de que habría guiado a toda la humanidad obediente con amor y de forma imparcial (Hech. 10:34; 1 Juan 4:8). 

Como su sabiduría es infinita, no habría caído en ninguno de los errores que han cometido los líderes políticos. La teocracia —el verdadero gobierno de Dios— habría satisfecho “el deseo de toda cosa viviente” (Sal. 145:16). En pocas palabras, habría sido el sistema ideal (Deu. 32:4). ¡Qué pérdida tan grande hemos sufrido!
 

 No obstante, conviene recordar un hecho: aunque Jehová permitió a los seres humanos elegir el autogobierno —es decir, ejercer por sí mismos el poder—, de ningún modo renunció a su legítimo derecho a reinar sobre ellos. En última instancia, “el Altísimo es Gobernante en el reino de la humanidad”, algo que hasta el poderoso rey de Babilonia se vio obligado a admitir (Dan. 4:17). 

Al final, el Reino logrará que se haga la voluntad divina (Mat. 6:10). Es cierto que Jehová ha permitido que Satanás actúe por ahora como “el dios de este sistema de cosas”, pues así podrán zanjarse las cuestiones planteadas por su rebelión (2 Cor. 4:4; 1 Juan 5:19). 

No obstante, el Diablo nunca ha podido excederse de los límites fijados por Jehová (2 Cró. 20:6; compárese con Job 1:11, 12 y 2:3-6). Además, siempre ha habido personas que han decidido someterse a su Creador a pesar de vivir en un mundo dominado por el Gran Adversario.

2 Cor. 3:5—2 Cor. 3:5.


Domingo 17 de julio

El estar nosotros adecuadamente capacitados proviene de Dios (2 Cor. 3:5).
Cualquier don que tengamos se debe a “la bondad inmerecida” de Jehová (Rom. 12:3). De modo que nunca deberíamos presumir de nuestros logros. Hemos de reconocer con humildad que todo lo que alcancemos en el servicio a Dios se debe a su bendición, no a nuestras propias habilidades (1 Cor. 3:6, 7). El apóstol Pablo dijo a los romanos: “A cada uno que está allí entre ustedes [le digo] que no piense más de sí mismo de lo que sea necesario pensar”. Es importante tener cierto grado de autoestima y sentir alegría y satisfacción al servir a Jehová. Sin embargo, debemos ser modestos, es decir, estar conscientes de nuestras limitaciones, a fin de no convertirnos en personas dogmáticas e inflexibles. Claro, se requiere verdadera humildad y un esfuerzo consciente a fin de reconocer que hay algo en lo que cada uno de nuestros hermanos es superior a nosotros (Fili. 2:3). Es posible que quienes tienen responsabilidades especiales en la organización reciban más atención que los demás, pero todos debemos sentirnos muy contentos al llevar a cabo “cosas humildes”, tareas que suelen pasar desapercibidas a la gente (Rom. 12:16; 1 Ped. 5:5).

Sunday, July 17
Our being adequately qualified issues from God.—2 Cor. 3:5.
The gifts we may have are due to Jehovah’s “undeserved kindness.” (Rom. 12:3) Therefore, we should not glorify ourselves. We should humbly recognize that any fruitage we may have in our ministry is the result of God’s blessing, not our own competence. (1 Cor. 3:6, 7) In line with this, Paul states: “I tell everyone there among you not to think more of himself than it is necessary to think.” It is necessary that we have self-respect and find joy and satisfaction in our Kingdom service. However, being modest, or being aware of our limitations, will prevent us from becoming opinionated. It takes true humility and conscious effort to recognize that each of our brothers and sisters is superior to us in one way or another. (Phil. 2:3) While privileges of special service may bring some into the limelight, all will find deep joy in accomplishing “lowly things,” humble tasks that often go unnoticed by men.—Rom. 12:16; 1 Pet. 5:5.