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Sunday, July 29, 2012

Una profecía de gran importancia


 

“Estas buenas nuevas del reino se predicarán en toda la tierra habitada para testimonio a todas las naciones; y entonces vendrá el fin.” (MATEO 24:14)
 

PARA muchos teólogos, este versículo es de importancia trascendental por dos razones. En primer lugar, describe una obra de alcance mundial. Y en segundo lugar, revela que los cristianos tienen el deber de predicar las “buenas nuevas del reino”, una labor que precedería a la llegada de un acontecimiento que cambiaría para siempre la historia de la humanidad: “el fin” predicho por Cristo.
 

La profecía de Mateo 24:14 se está cumpliendo en nuestros días. Las “buenas nuevas” (o buenas noticias) tienen que ver con cada uno de nosotros, pues constituyen tanto una invitación como una advertencia: se nos invita a apoyar el Reino de Dios y se nos advierte que no debemos darle la espalda. La decisión que tomemos puede significar vida o muerte.
 

Examinemos el contexto de las palabras de Jesús. Pocos días antes de que fuera ejecutado, sus discípulos le hicieron ciertas preguntas sobre el futuro. Querían saber cuándo vendría el Reino de Dios, del que tanto había hablado su Maestro. Además, deseaban conocer en qué momento llegaría “la conclusión del sistema de cosas”, o como dicen otras traducciones de la Biblia, el “fin del mundo” (Mateo 24:3; Biblia de Jerusalén, Reina-Valera, 1909).
 

Primero, Jesús les dio malas noticias. Antes del fin habría grandes guerras, hambrunas, epidemias y terremotos devastadores. Además, la delincuencia y la maldad aumentarían, los líderes de las religiones falsas engañarían a mucha gente y el mundo odiaría a los verdaderos cristianos (Mateo 24:4-13; Lucas 21:11).
 

Pero también les dio buenas noticias, y pronunció la profecía citada arriba. A lo largo de los siglos, sus palabras han intrigado a muchos hombres y mujeres, a la vez que han llenado su vida de esperanza. Sin embargo, el significado de esta importante profecía permanece oculto para la mayoría de las personas.


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A Prophecy of Enormous Importance



 

“This good news of the kingdom will be preached in all the inhabited earth for a witness to all the nations; and then the end will come.”—MATTHEW 24:14.
 

THAT verse, scholars agree, is highly important. It is important because of the global scope of the work it describes. And it is important because it points to what Christians should be doing—a preaching work that would precede and herald the momentous and far-reaching event that Jesus called “the end.”
 

That prophetic verse is being fulfilled today. You are involved because the good news contains both an invitation and a warning. It offers you a choice: Accept God’s Kingdom or oppose it. The choice you make affects your very life.
 

Consider the context. Several days before Jesus was impaled, the disciples came to him and asked him about the future. They were interested in knowing about the establishment of God’s Kingdom, of which Jesus had so often spoken. They also wanted to know about “the conclusion of the system of things,” or as some translations render that expression, “the end of the world.”—Matthew 24:3, American Standard Version; King James Version.
 

In reply, Jesus foretold that there would be large-scale wars, famines, pestilences, and great earthquakes. He also said that lawlessness would increase, false religious teachers would mislead many, and true Christians would be hated and persecuted. All of this was bad news.—Matthew 24:4-13; Luke 21:11.
 

But there was also good news. Jesus next spoke the words quoted above, words that have intrigued and inspired men for centuries. Though people agree about the importance of Jesus’ words, they disagree about the meaning.


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Saturday, July 21, 2012

God’s Judgments



 

 Note a few of the many Bible prophecies that state what God’s intervention, that is, the results of his judgments, will soon mean for the human family:
 

 “The upright are the ones that will reside in the earth, and the blameless are the ones that will be left over in it. As regards the wicked, they will be cut off from the very earth; and as for the treacherous, they will be torn away from it.”—Proverbs 2:21, 22.
 

 “Evildoers themselves will be cut off, but those hoping in Jehovah are the ones that will possess the earth. And just a little while longer, and the wicked one will be no more . . . But the meek ones themselves will possess the earth, and they will indeed find their exquisite delight in the abundance of peace.”—Psalm 37:9-11.
 

 “Hope in Jehovah and keep his way, and he will exalt you to take possession of the earth. When the wicked ones are cut off, you will see it. Watch the blameless one and keep the upright one in sight, for the future of that man will be peaceful. But the transgressors themselves will certainly be annihilated together; the future of wicked people will indeed be cut off.”—Psalm 37:34, 37, 38.
 

 Therefore, in view of the marvelous future that will come to those who recognize the almighty Creator’s right to rule us, we are urged: “My commandments may your heart observe, because length of days and years of life and peace will be added to you.” In fact, eternal life will be added to those who choose to do God’s will! Thus, God’s Word counsels us: “Trust in Jehovah with all your heart and do not lean upon your own understanding. In all your ways take notice of him, and he himself will make your paths straight.”—Proverbs 3:1, 2, 5, 6.


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Los juicios de Dios



 

 Note a continuación algunas de las muchas profecías bíblicas que indican lo que significará para la humanidad la intervención por parte de Dios dentro de poco, es decir, los resultados de sus juicios:
 

 “Los rectos son los que residirán en la tierra, y los exentos de culpa son los que quedarán en ella. En cuanto a los inicuos, serán cortados de la mismísima tierra; y en cuanto a los traicioneros, serán arrancados de ella.” (Proverbios 2:21, 22.)
 

 “Porque los malhechores mismos serán cortados, pero los que esperan en Jehová son los que poseerán la tierra. Y solo un poco más de tiempo, y el inicuo ya no será [...]. Pero los mansos mismos poseerán la tierra, y verdaderamente hallarán su deleite exquisito en la abundancia de paz.” (Salmo 37:9-11.)
 

 “Espera en Jehová y guarda su camino, y él te ensalzará para tomar posesión de la tierra. Cuando los inicuos sean cortados, tú lo verás. Vigila al exento de culpa y mantén a la vista al recto, porque el futuro de ese hombre será pacífico. Pero los transgresores mismos ciertamente serán aniquilados juntos; el futuro de los inicuos verdaderamente será cortado.” (Salmo 37:34, 37, 38.)
 

 Por lo tanto, en vista del maravilloso futuro que espera a los que reconocen el derecho del Creador todopoderoso a gobernarnos, se nos insta: “Observe tu corazón mis mandamientos, porque largura de días y años de vida y paz te serán añadidos”. De hecho, ¡se les otorgará vida eterna a los que opten por hacer la voluntad de Dios! Por eso, la Palabra de Dios nos aconseja: “Confía en Jehová con todo tu corazón, y no te apoyes en tu propio entendimiento. En todos tus caminos tómalo en cuenta, y él mismo hará derechas tus sendas”. (Proverbios 3:1, 2, 5, 6.)


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Friday, July 20, 2012

“Love Never Fails”



 

The Bible says that “love never fails.” (1 Corinthians 13:8) How is that so? The apostle Paul tells us: “Love is long-suffering and kind. Love is not jealous, it does not brag, does not get puffed up, does not behave indecently, does not look for its own interests, does not become provoked. It does not keep account of the injury.” (1 Corinthians 13:4, 5) 

Clearly, this love is no fanciful notion or superficial sentiment. On the contrary—those showing it are aware of and acknowledge life’s disappointments and pains, but they do not allow these to destroy their love for fellowman. Such love truly is “a perfect bond of union.”—Colossians 3:12-14.


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“El amor nunca falla”




 

La Biblia asegura que “el amor nunca falla” (1 Corintios 13:8). ¿Cómo es esto posible? El apóstol Pablo nos explica: “El amor es sufrido y bondadoso. El amor no es celoso, no se vanagloria, no se hincha, no se porta indecentemente, no busca sus propios intereses, no se siente provocado. No lleva cuenta del daño” (1 Corintios 13:4, 5). 

Obviamente, este amor no es una concepción idealista ni una emoción superficial. Todo lo contrario: aquellos que lo reflejan perciben y reconocen las desilusiones y las ansiedades de la vida, pero no permiten que estas arruinen el amor que sienten por su prójimo. No cabe duda de que tal amor es “un vínculo perfecto de unión” (Colosenses 3:12-14).

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Thursday, July 19, 2012

Why Do We Need to Walk With God?



 

 One reason why we need to walk with Jehovah God is explained at Jeremiah 10:23: “I well know, O Jehovah, that to earthling man his way does not belong. It does not belong to man who is walking even to direct his step.” So we humans have neither the ability nor the right to direct our own life course. We are in desperate need of guidance. Those who insist on going their own way, independent of God, make the same mistake that Adam and Eve made. The first pair assumed the right to determine for themselves what is good and what is bad. (Genesis 3:1-6) That right simply “does not belong” to us.
 

 Do you not feel the need for guidance on life’s journey? Every day, we face decisions small and great. Some of these are difficult and can affect our future—as well as that of our loved ones. Just think, though, that someone infinitely older and wiser than we are is happy to give us loving guidance in making those decisions! Sadly, most people today prefer to trust their own judgment and guide their own steps. They ignore the truth stated at Proverbs 28:26: “He that is trusting in his own heart is stupid, but he that is walking in wisdom is the one that will escape.” Jehovah wants us to escape the disasters that result from trusting the treacherous human heart. (Jeremiah 17:9) He wants us to walk in wisdom, to trust in him as our wise Guide and Instructor. When we do, our walk in life is secure, satisfying, and fulfilling.
 

 Another reason why we need to walk with God involves the length of the walk we want to take. The Bible states a grim truth. In a sense, all imperfect humans are walking toward the same destination. In describing the trials that come with old age, Ecclesiastes 12:5 says: “Man is walking to his long-lasting house and the wailers have marched around in the street.” What is this “long-lasting house”? The grave, where sin and imperfection naturally take us. (Romans 6:23) However, Jehovah wants more for us than a short, troubled walk from cradle to grave. (Job 14:1) Only by walking with God can we hope to walk for as long as we were meant to walk—forever. Is that not what you want? Clearly, then, you need to walk with your Father.


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¿Por qué debemos andar con Dios?



 

 Jeremías 10:23 expone una de las razones por las que debemos andar con Jehová Dios al decir: “Bien sé yo, oh Jehová, que al hombre terrestre no le pertenece su camino. No pertenece al hombre que está andando siquiera dirigir su paso”. En efecto, el ser humano no tiene ni la capacidad para dirigir su vida ni el derecho de hacerlo. Necesita guía con urgencia. Quienes insisten en seguir su camino sin depender de Dios cometen el mismo error de Adán y Eva, que se creyeron con el derecho de determinar por sí mismos lo que era bueno y lo que era malo (Génesis 3:1-6). Tal derecho sencillamente “no le pertenece” a ningún ser humano.
 

 ¿No siente usted la necesidad de tener un guía en su viaje por la vida? A diario nos vemos obligados a tomar todo tipo de decisiones, lo cual no siempre resulta fácil, pues algunas de ellas pueden afectar nuestro futuro y el de nuestros seres queridos. ¡Qué bueno es saber que hay alguien infinitamente mayor y más sabio que nosotros que se ofrece de buena gana a orientarnos! Lamentablemente, la mayoría de las personas prefiere confiar en su juicio y dirigir sus propios pasos. Hacen caso omiso de la verdad expuesta en Proverbios 28:26: “El que confía en su propio corazón es estúpido, pero el que anda con sabiduría es el que escapará”. Jehová quiere que escapemos del desastre que provoca confiar en nuestro traicionero corazón (Jeremías 17:9). Quiere que andemos con sabiduría, que confiemos en él como nuestro Guía e Instructor; así caminaremos por la vida seguros y satisfechos.
 

 Otra razón por la que debemos andar con Dios tiene que ver con la duración de nuestro recorrido. La Biblia enseña una triste realidad: en un sentido, toda la humanidad imperfecta se encamina hacia el mismo destino. Describiendo los achaques de la vejez, Eclesiastés 12:5 dice: “El hombre va andando a su casa de larga duración y los plañidores han marchado alrededor por la calle”. ¿Qué es esa “casa de larga duración”? Es la tumba, adonde nos conducen forzosamente el pecado y la imperfección (Romanos 6:23). No obstante, Jehová quiere algo más para nosotros que el corto y accidentado trayecto de la cuna a la tumba (Job 14:1). Pero solo si andamos con él tendremos la esperanza de caminar por la vida durante todo el tiempo que él ha dispuesto, a saber, para siempre. ¿Acaso no es ese también su deseo? Entonces debe andar con su Padre.


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What Does It Mean to Walk With God?


 

 Of course, a flesh-and-blood human cannot literally take a walk with Jehovah, a spirit being. (Exodus 33:20; John 4:24) So when the Bible speaks of humans walking with God, it uses figurative language. It paints a remarkable word picture, one that rises above national and cultural boundaries and that even transcends time. After all, in what place or era would people be unable to grasp the concept of one person walking in company with another? This word picture conveys warmth and closeness, does it not? Such feelings give us some insight into what it means to walk with God. Let us be more specific, though.
 

 Remember the faithful men Enoch and Noah. Why are they described as walking with God? (Genesis 5:24; 6:9) In the Bible, the term “to walk” often means to follow a certain course of action. Enoch and Noah chose a course in life that was in harmony with the will of Jehovah God. Unlike those in the world around them, they looked to Jehovah for guidance and obeyed his direction. They trusted in him. Does this mean that Jehovah made their decisions for them? No. Jehovah has given humans free will, and he wants us to use that gift along with our own “power of reason.” (Romans 12:1) As we make decisions, however, we humbly allow our power of reason to be guided by Jehovah’s infinitely superior mind. (Proverbs 3:5, 6; Isaiah 55:8, 9) In effect, as we walk through life, we take that journey in close company with Jehovah.
 

 The Bible often likens life to a journey or a walk. In some cases, that comparison is direct, but in other cases, it is implied. For instance, Jesus said: “Who of you by being anxious can add one cubit to his life span?” (Matthew 6:27) Something about those words may strike you as puzzling. Why would Jesus speak of adding “one cubit,” which is a measure of distance, to a person’s “life span,” which is measured in terms of time? Jesus was evidently picturing life as a journey. In effect, he taught that worrying will not help you to add even a small step to the walk of your life. Should we conclude, though, that there is nothing we can do about the length of that walk? Far from it! That brings us to our second question, Why do we need to walk with God?




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¿Qué significa andar con Dios?



 

 Es obvio que, como seres humanos de carne y hueso que somos, no podemos andar literalmente con Jehová, que es un espíritu (Éxodo 33:20; Juan 4:24). Por eso, cuando la Biblia habla de hombres que anduvieron con Dios, lo hace en sentido figurado; así pinta una extraordinaria imagen verbal que no solo trasciende las barreras nacionales y culturales, sino también la barrera del tiempo. Después de todo, ¿en qué lugar o época no se comprenderá el concepto de una persona que anda en compañía de otra? Es una imagen que comunica afecto e intimidad, ¿no es verdad? Dichos sentimientos nos dan una idea de lo que significa andar con Dios. Pero seamos más específicos.
 

 Recordemos a los fieles Enoc y Noé. ¿Por qué se dice que anduvieron con Dios? (Génesis 5:24; 6:9.) En la Biblia, “andar” significa a menudo seguir cierto derrotero. Enoc y Noé optaron por seguir un derrotero que armonizaba con la voluntad divina. A diferencia de sus contemporáneos, buscaron la guía de Jehová y obedecieron sus mandatos; confiaron en él. ¿Quiere decir eso que él decidía por ellos? No. Jehová nos ha dotado de libre albedrío y desea que usemos ese don junto con nuestra “facultad de raciocinio” (Romanos 12:1). Pero a la hora de tomar una decisión, permitimos con humildad que su mente, que es infinitamente superior a la nuestra, guíe nuestro raciocinio (Proverbios 3:5, 6; Isaías 55:8, 9). Así caminamos por la vida con Jehová como nuestro amigo íntimo.
 

 La Biblia suele asemejar la vida a un viaje o recorrido, haciéndolo unas veces de manera expresa y otras de manera implícita. Por ejemplo, Jesús preguntó: “¿Quién de ustedes, por medio de inquietarse, puede añadir un codo a la duración de su vida?” (Mateo 6:27). Hay algo en estas palabras que pudiera causarnos extrañeza. ¿Por qué habló Jesús de añadir “un codo” —que es una medida de longitud— a “la duración de [la] vida”, que se mide con unidades de tiempo? Obviamente, Jesús estaba comparando la vida a un viaje, y enseñó que por más que nos preocupemos, no podemos añadir un solo paso a su curso. ¿Quiere decir, pues, que no hay nada que podamos hacer con respecto a la duración de este recorrido? Todo lo contrario. Y esto nos lleva a la segunda pregunta: ¿por qué debemos andar con Dios?


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Tuesday, July 17, 2012

Jesus Teaches Us How to Pray





 

 Although Jesus warned against abusing the grand privilege of prayer, he did teach his disciples how to pray. (Read Matthew 6:9-13.) The model prayer is not to be memorized in order to be recited over and over again. Instead, it furnishes a pattern for our own prayers. For instance, Jesus put God first with the opening words: “Our Father in the heavens, let your name be sanctified.” (Matt. 6:9) We properly address Jehovah as “our Father” because he is our Creator, who dwells “in the heavens,” far beyond the earth. (Deut. 32:6; 2 Chron. 6:21; Acts 17:24, 28) Use of the plural term “our” should remind us that our fellow believers also have a close relationship with God. “Let your name be sanctified” is a petition that Jehovah take action to sanctify himself by clearing his name of all the reproach that has been heaped upon it since the rebellion in Eden. In answer to that prayer, Jehovah will remove wickedness from the earth, thus sanctifying himself.—Ezek. 36:23.
 

 “Let your kingdom come. Let your will take place, as in heaven, also upon earth.” (Matt. 6:10) In connection with this request in the model prayer, we should remember that the “kingdom” is the heavenly Messianic government in the hands of Christ and the resurrected “holy ones” associated with him. (Dan. 7:13, 14, 18; Isa. 9:6, 7) Praying for it to “come” is a request that God’s Kingdom come against all earthly opposers of divine rulership. That will soon occur, paving the way for a global paradise of righteousness, peace, and prosperity. (Ps. 72:1-15; Dan. 2:44; 2 Pet. 3:13) Jehovah’s will is being done in heaven, and asking that it take place on earth is a plea that God carry out his purposes toward our planet, including the removal of his opposers today as he did in ancient times.—Read Psalm 83:1, 2, 13-18.
 

 “Give us today our bread for this day.” (Matt. 6:11; Luke 11:3) By making this prayerful request, we are asking God to provide necessary food “for this day.” This indicates that we have faith in Jehovah’s ability to care for our needs on a daily basis. It is not a prayer for surplus provisions. This request for our daily needs may remind us that God commanded the Israelites to gather manna “each his amount day for day.”—Ex. 16:4.
 

 The next request in the model prayer turns our attention to something we need to do. Jesus said: “Forgive us our debts, as we also have forgiven our debtors.” (Matt. 6:12) Luke’s Gospel shows that these “debts” are “sins.” (Luke 11:4) Only if we already “have forgiven” those sinning against us may we expect forgiveness from Jehovah. (Read Matthew 6:14, 15.) We should forgive others freely.—Eph. 4:32; Col. 3:13.
 

 “Do not bring us into temptation, but deliver us from the wicked one.” (Matt. 6:13) How are we to understand these two related requests in Jesus’ model prayer? One thing is certain: Jehovah does not tempt us to commit sin. (Read James 1:13.) Satan—“the wicked one”—is the real “Tempter.” (Matt. 4:3) However, the Bible speaks of God as doing things that he is merely permitting. (Ruth 1:20, 21; Eccl. 11:5) Therefore, “do not bring us into temptation” is a petition that Jehovah not permit us to succumb when we are tempted to disobey him. Finally, the plea “deliver us from the wicked one” is a request that Jehovah not allow Satan to overcome us. And we can be confident that ‘God will not let us be tempted beyond what we can bear.’—Read 1 Corinthians 10:13.


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Jesús nos enseña a orar



 

 Jesús no se limitó a decirles a sus discípulos lo que debían evitar al hacer sus oraciones; también les enseñó lo que debían hacer (léase Mateo 6:9-13). Él no les dio el padrenuestro para que lo memorizaran y lo recitaran vez tras vez. Más bien, les dio un modelo que pudieran seguir al orar. Por ejemplo, sus palabras iniciales muestran que Dios debe ocupar el primer lugar: “Padre nuestro que estás en los cielos, santificado sea tu nombre” (Mat. 6:9). Llamamos a Jehová “Padre nuestro” porque él es nuestro Creador, Aquel que mora “en los cielos”, muy por encima de la Tierra (Deu. 32:6; 2 Cró. 6:21; Hech. 17:24, 28). Además, el término “nuestro” nos recuerda que, al igual que nosotros, nuestros hermanos también disfrutan de una estrecha relación con Dios. Al decir “santificado sea tu nombre”, le estamos pidiendo a Jehová que tome medidas para limpiar su nombre de todo el oprobio de que ha sido objeto desde la rebelión del jardín de Edén. En efecto, Jehová santificará su nombre cuando elimine la maldad de la Tierra (Eze. 36:23).
 

 “Venga tu reino. Efectúese tu voluntad, como en el cielo, también sobre la tierra.” (Mat. 6:10.) ¿Qué es este Reino que pedimos en el padrenuestro? Es el gobierno mesiánico celestial que está en manos de Cristo y de los santos, los cuales se reúnen con él una vez resucitados (Dan. 7:13, 14, 18; Isa. 9:6, 7). Al orar para que el Reino de Dios “venga”, estamos pidiendo que acabe con todos los adversarios terrestres de la soberanía divina. Cuando eso ocurra —dentro de poco tiempo ya—, la Tierra se convertirá en un paraíso lleno de justicia, paz y prosperidad (Sal. 72:1-15; Dan. 2:44; 2 Ped. 3:13). La voluntad de Jehová ya se está efectuando en el cielo. Ahora rogamos que se efectúe en la Tierra, es decir, que Dios lleve a cabo sus propósitos para nuestro planeta. Entre otras cosas, él se propone acabar con todos sus enemigos, tal como hizo en la antigüedad (léase Salmo 83:1, 2, 13-18).
 

 “Danos hoy nuestro pan para este día.” (Mat. 6:11; Luc. 11:3.) Esta es una petición que le hacemos a Dios para que nos dé el alimento necesario “para este día”. Como confiamos en que él tiene la capacidad de cubrir nuestras necesidades día a día, no hace falta pedirle más que eso. Esta petición nos trae a la memoria lo que Jehová les ordenó a los israelitas en el desierto: que cada uno recogiera “su cantidad [de maná] día por día” (Éxo. 16:4).
 

 La siguiente petición de la oración modelo nos recuerda algo que nos corresponde hacer a nosotros. Jesús dijo: “Perdónanos nuestras deudas, como nosotros también hemos perdonado a nuestros deudores” (Mat. 6:12). El Evangelio de Lucas indica que esas “deudas” son pecados (Luc. 11:4). Solo si ya “hemos perdonado” a quienes han pecado contra nosotros, podremos esperar que Jehová nos perdone (léase Mateo 6:14, 15). De modo que debemos perdonar siempre y sin reservas (Efe. 4:32; Col. 3:13).
 

 “No nos metas en tentación, sino líbranos del inicuo.” (Mat. 6:13.) ¿Qué significan estas dos peticiones del padrenuestro? ¿Debemos entender que Jehová nos tienta para ver si cometemos un pecado? No, sabemos bien que él no hace eso (léase Santiago 1:13). El verdadero “Tentador” es Satanás, el “inicuo” (Mat. 4:3). No obstante, a veces la Biblia dice que Dios hace cosas cuando en realidad solo las permite (Rut 1:20, 21; Ecl. 11:5). Así que al decirle a Dios “no nos metas en tentación”, le pedimos que nos ayude cuando nos sintamos tentados a desobedecerlo. Y con la expresión “líbranos del inicuo” le pedimos que no permita que Satanás nos venza. Y podemos estar seguros de que Dios “no dejará que [seamos] tentados más allá de lo que [podamos] soportar” (léase 1 Corintios 10:13).


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Tuesday, July 10, 2012

Which God Do You Worship?


 

AROUND the world, people would answer that question in many different ways. The apostle Paul observed: “There are many ‘gods’ and many ‘lords,’” and today the gods worshiped number into the millions. (1 Corinthians 8:5) Did you know, however, that many people worship a different god from the one they think they are worshiping? And did you realize that many atheists are more devout than those who believe in a god? In what way?
 

Well, one meaning of worship is “to regard with great, even extravagant respect, honor, or devotion.” In the original Bible languages, the words for worship carry the thought of service or bowing down before someone. With this in mind, let us see how people can be mistaken as to whom or what they are really worshiping.

 

 Fusion Worship

Take the example of the ancient Samaritans. Many of these were originally foreigners that the Assyrians introduced into Palestine to replace the exiled ten northern tribes of Israel. Previously, they had followed pagan gods, but now they made an effort to learn about Jehovah, the God of Israel. Did they then abandon their old religion? No. The Bible reports: “It was according to their former religion that they were doing. And these nations came to be fearers of Jehovah, but it was their own graven images that they proved to be serving.” (2 Kings 17:40, 41) So the Samaritans, while nominally recognizing Jehovah, still served their old gods, thus practicing a kind of fusion religion.
 

Something similar happened when missionaries introduced Roman Catholicism into South America. They converted most of the populace, but like the ancient Samaritans, the populace did not forget their former gods. Thus, in Brazil the pagan rites of voodoo are still observed by “Christians,” as are celebrations honoring ancient deities, such as the goddess Iemanjá. Similar things occur in other South American lands.
Moreover, the religion that those missionaries introduced into South America was itself a fusion religion. 


Many of its doctrines, such as the Trinity, hellfire, and the immortality of the soul, came from ancient pagan religions and philosophies. They were certainly not found in the Bible. Similarly, its feasts—including Christmas and Easter—were of non-Christian origin. Is it possible to observe such pagan festivals and believe in such non-Christian doctrines and still worship the God of the Bible, who said: “You must not have any other gods against my face”? (Exodus 20:3) Surely not!

 

 “Guard Yourselves From Idols”

Consider another way that people are deceived in the matter of worship. The apostle John wrote: “Little children, guard yourselves from idols.” (1 John 5:21) About a thousand million people are listed as belonging to Christendom, and these presumably claim to worship the same God that John worshiped. Yet, hundreds of millions of them bow to images of “saints,” of Jesus, and of the virgin Mary.
 

There are other subtle forms of idolatry. In the year 44 C.E., King Herod Agrippa delivered a public speech, and the people became so excited that they shouted: “A god’s voice, and not a man’s!” (Acts 12:21, 22) Yes, they idolized Herod, making a god of him. Similar things happen today. In the heady days when Nazism was rising to power in Europe, the cry “Heil Hitler!” was really a shout of adoration. Many were willing to fight and die for the Führer as if he were a god, the savior of the nation. Yet, most of those rendering such homage were members of Christendom’s churches!
 

Before and after Hitler, other political leaders have similarly promoted themselves as savior figures and demanded exclusive devotion. Those who succumbed made gods of these men, no matter what formal religion the “worshipers” belonged to or even if they claimed to be atheists. The homage that charismatic sports stars, movie stars, and other entertainers receive from their fans also is akin to worship.

 

 Worship of Money

Further, think of the implications of Jesus’ words when he said: “No one can slave for two masters; for either he will hate the one and love the other, or he will stick to the one and despise the other. You cannot slave for God and for Riches.” (Matthew 6:24) Do you know anyone who belongs to a religion but whose chief interest in life is making money? Who, then, is such a one really serving, God or riches? How many unbelievers do you know who are caught up in the frenetic pursuit of money? Surely, they too are money worshipers, perhaps more zealous than many believers.
 

The apostle Paul explained a similar principle when he wrote: “Deaden, therefore, your body members that are upon the earth as respects fornication, uncleanness, sexual appetite, hurtful desire, and covetousness, which is idolatry.” (Colossians 3:5) If we covet something so strongly that we expend all our efforts toward gaining it, perhaps even breaking the law in the process, then to us that thing is an idol, a god. (Ephesians 5:5) In another letter, Paul wrote of certain wrongdoers: “Their god is their belly.” (Philippians 3:19) If our whole purpose in life is pleasing ourselves, filling our belly as it were, then we are our own god. How many do you know who worship this kind of god?
 

Yes, as the apostle Paul wrote: “There are many ‘gods’ and many ‘lords.’” And in many cases, their worshipers are like the ancient Samaritans, serving one god by their words and another by their actions. In fact, though, there is only one God who deserves our worship.


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¿A qué Dios adora usted?


 

POR todo el mundo la gente contestaría esa pregunta de muchas diferentes maneras. El apóstol Pablo dijo: “Hay muchos ‘dioses’ y muchos ‘señores’”, y hoy se adora a millones de dioses. (1 Corintios 8:5.) Sin embargo, ¿sabe usted que muchas personas dicen que adoran a un dios, pero en realidad adoran a otro? Y ¿se da cuenta de que muchos ateos son más devotos que personas que creen en un dios? ¿En qué sentido?
Pues bien, una definición de adorar es “reverenciar con sumo honor o respeto”. En los idiomas bíblicos originales las palabras para “adorar” comunican la idea de rendir servicio o de postrarse ante alguien. Con eso presente, consideremos cómo la gente puede estar equivocada sobre a quién o qué realmente adora.
 


 

 Mezcla en la adoración

Considere el ejemplo de los antiguos samaritanos. Muchos fueron originalmente extranjeros introducidos por los asirios en Palestina para reemplazar a las diez tribus norteñas de Israel que fueron llevadas al exilio. Antes habían adorado a dioses paganos, pero después se esforzaron por conocer a Jehová, el Dios de Israel. Pero ¿abandonaron su religión anterior? No. La Biblia informa: “Era conforme a su religión anterior que estaban haciendo. Y estas naciones llegaron a ser temedoras de Jehová, pero fue a sus propias imágenes esculpidas a quienes resultaron estar sirviendo”. (2 Reyes 17:40, 41.) De modo que los samaritanos, aunque reconocían nominalmente a Jehová, todavía servían a sus dioses anteriores, y así practicaban una adoración que representaba una mezcla de religiones.
 

Algo parecido sucedió cuando los misioneros católicos introdujeron el catolicismo romano en Sudamérica. 
Convirtieron a la mayoría de los habitantes, pero estos, como los samaritanos de la antigüedad, no olvidaron a sus dioses anteriores. Así, en Brasil hay “cristianos” que todavía observan los ritos paganos del vudú, y tienen otras celebraciones que honran a deidades antiguas, como la diosa Iemanjá. Algo parecido se ha visto en otros países sudamericanos.
 

Además, la misma religión que aquellos misioneros introdujeron en América del Sur era una mezcla de creencias de diferentes religiones. Muchas de sus doctrinas —como las de la Trinidad, un infierno de fuego y la inmortalidad del alma— vinieron de religiones y filosofías paganas de la antigüedad. Ciertamente no estaban en la Biblia. De igual modo, sus fiestas —entre ellas la Navidad y la Pascua Florida— tenían origen no cristiano. ¿Es posible observar fiestas paganas de esa índole y creer en doctrinas no cristianas como esas y aún adorar al Dios de la Biblia, quien dijo: “No debes tener otros dioses contra mi rostro”? (Éxodo 20:3.) ¡De ninguna manera!
 



  “Guárdense de los ídolos”

Considere otra manera como se engaña a la gente en cuanto a adoración. El apóstol Juan escribió: “Hijitos, guárdense de los ídolos”. (1 Juan 5:21.) Unos mil millones de personas son miembros de la cristiandad, y puede que digan que adoran al mismo Dios a quien adoró Juan. Con todo, centenares de millones de esas personas se inclinan ante imágenes de “santos”, de Jesús y de la virgen María.
 

La idolatría se presenta en otras formas sutiles. En 44 E.C. el rey Herodes Agripa pronunció un discurso público, y la gente se entusiasmó tanto que gritó: “¡Voz de un dios, y no de un hombre!”. (Hechos 12:21, 22.) Sí, idolatraron a Herodes y lo hicieron un dios. Cosas similares suceden hoy día. En los días violentos en que el nazismo ascendía al poder en Europa, el clamor “¡Heil Hitler!” era en realidad un grito de adoración. Muchos estuvieron dispuestos a pelear y morir por el Führer como si él fuera un dios, el salvador de la nación. Sin embargo, ¡la mayoría de los que rendían aquel homenaje eran miembros de las iglesias de la cristiandad!
 

Antes y después de los días de Hitler ha habido otros líderes políticos que también se han proclamado salvadores y han exigido devoción exclusiva. Los que sucumbieron convirtieron a aquellos hombres en dioses, prescindiendo de la religión formal a que pertenecieran como “adoradores” o de que afirmaran ser ateos. El homenaje que los fanáticos dan a estrellas de los deportes y del cine y a otros artistas también se asemeja a adoración.
 


 

 Adoración del dinero

Además, piense en lo que implicaban estas palabras de Jesús: “Nadie puede servir como esclavo a dos amos; porque u odiará al uno y amará al otro, o se apegará al uno y despreciará al otro. No pueden ustedes servir como esclavos a Dios y a las Riquezas”. (Mateo 6:24.) ¿Conoce usted a alguien que sea miembro de alguna religión, pero cuyo interés principal en la vida sea ganar dinero? Entonces, ¿a quién sirve realmente esa persona?... ¿a Dios, o a las riquezas? ¿A cuántos incrédulos conoce usted que se hayan dado a la búsqueda frenética de dinero? Ciertamente ellos también son adoradores del dinero, y quizás hasta sean más celosos en ello que muchos creyentes.
 

El apóstol Pablo explicó un principio similar cuando escribió: “Amortigüen, por lo tanto, los miembros de su cuerpo que están sobre la tierra en cuanto a fornicación, inmundicia, apetito sexual, deseo perjudicial y codicia, que es idolatría”. (Colosenses 3:5.) Si codiciamos algo tanto que todos nuestros esfuerzos van encaminados a conseguirlo, y quizás hasta violemos la ley mientras hacemos esto, entonces para nosotros ese objeto es un ídolo, un dios. (Efesios 5:5.) En otra carta, Pablo escribió esto respecto a ciertos malhechores: “Su dios es su vientre”. (Filipenses 3:19.) Si todo lo que buscamos en la vida es agradarnos a nosotros mismos, llenarnos el vientre, por decirlo así, entonces nosotros somos nuestro propio dios. ¿A cuántos conoce usted que adoran esa clase de dios?
 

Sí; como escribió el apóstol Pablo: “Hay muchos ‘dioses’ y muchos ‘señores’”. Y en muchos casos sus adoradores son como los samaritanos de la antigüedad: de palabra sirven a un dios y por sus acciones sirven a otro. Sin embargo, la verdad es que hay un solo Dios que merece nuestra adoración.




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Choose for Yourselves Whom You Will Serve


 

The Bible clearly shows that finding the way that leads to the true God requires careful thought and deliberate choice. Joshua, a servant of Jehovah God, said to the ancient nation of Israel: “Choose for yourselves today whom you will serve, whether the gods that your forefathers who were on the other side of the River served or the gods of the Amorites in whose land you are dwelling. But as for me and my household, we shall serve Jehovah.” Years later, the prophet Elijah urged the people to make a similar choice: “How long will you be limping upon two different opinions? If Jehovah is the true God, go following him; but if Baal [a Canaanite god] is, go following him.”—Joshua 24:15, 16; 1 Kings 18:21.
 

These and other Bible texts emphatically show that those who wanted to serve the true God had to make a conscientious choice. The situation is the same today.




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Escojamos a quién queremos servir


 

La Biblia indica claramente que para encontrar el camino que conduce al Dios verdadero hay que pensar con detenimiento y decidir en consecuencia. Josué, siervo de Jehová, dijo lo siguiente a la antigua nación de Israel: “Escójanse hoy a quién quieren servir, si a los dioses a quienes sirvieron sus antepasados que estaban al otro lado del Río, o a los dioses de los amorreos en cuya tierra están morando. Pero en cuanto a mí y a mi casa, nosotros serviremos a Jehová”. Años después, el profeta Elías también animó al pueblo a que escogiera: “¿Hasta cuándo irán cojeando sobre dos opiniones diferentes? Si Jehová es el Dios verdadero, vayan siguiéndolo; pero si Baal [un dios cananeo] lo es, vayan siguiéndolo a él” (Josué 24:15, 16; 1 Reyes 18:21).
 

Estos y otros textos bíblicos demuestran categóricamente que los que querían servir al Dios verdadero tuvieron que tomar una decisión bien pensada. Hoy día nos encontramos en la misma situación. Si queremos adorar y servir al Dios verdadero, tenemos que decidirnos por el camino correcto.


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Monday, July 9, 2012

Good Religion Promotes Respect for God’s Word


 

JESUS promoted respect for God’s Word, the Bible. This fact is evident from the way he replied when tempted by the Devil. (Matthew 4:4-11) For example, how did Jesus react when Satan challenged him to turn some stones into loaves of bread? Jesus rejected the temptation by quoting Moses’ inspired words, which you can read at Deuteronomy 8:3. And when the Devil offered Jesus rulership over all the kingdoms of the world in exchange for just one act of worship, how did Jesus reply? He refused the offer by referring to a Scriptural principle that you can find at Deuteronomy 6:13.
 

Just think! Even though he was God’s own Son, Jesus relied on the Bible as his authority when teaching. And he certainly never ignored God’s Word in favor of human tradition. (John 7:16-18) 

However, many of the religious leaders of Jesus’ day did not share his respect for God’s Word. Why not? They had allowed human tradition to overshadow the Sacred Scriptures. Jesus bluntly told those religious men: “You have revoked God’s word because of your tradition. Hypocrites! Isaiah prophesied correctly about you when he said: ‘These people honor Me with their lips, but their heart is far from Me. They worship Me in vain, teaching as doctrines the commands of men.’”—Matthew 15:6-9, Holman Christian Standard Bible.
 

Many of the world’s religions, Christian and non-Christian alike, claim to respect the Bible. Nevertheless, how many religions do you know of that discard human traditions when these clash with clear teachings found in God’s Word? Consider just two examples.
 

TOPIC: Religious titles.
 

WHAT THE BIBLE TEACHES: Jesus condemned the religious leaders of his day for their love of titles and their desire for prominence. He said that those men loved “the first places at suppers and the front seats in the synagogues, and greetings in the market place, and to be called by men ‘Rabbi.’” Jesus then told his disciples: “Do not you be called ‘Rabbi’; for one is your Master, and all you are brothers. And call no one on earth your father; for one is your Father, who is in heaven.”—Matthew 23:1-10, New Catholic Edition of the Holy Bible.
 

QUESTION: Do leaders of this religion like to be called by honorific titles and seek prominence in the community, or do they obey Jesus’ command to avoid doing so?
 

TOPIC: Use of images in worship.
 

WHAT THE BIBLE TEACHES: “You shall not make for yourself a carved image, or any likeness of anything that is in heaven above, or that is in the earth beneath, or that is in the water under the earth. You shall not bow down to them or serve them.”—Exodus 20:4, 5, English Standard Version.
The apostle John wrote to Christians: “You must stay away from idols.”—1 John 5:21, Contemporary English Version.
 

QUESTION: Does this religion obey the Bible’s clear command to avoid the use of images and idols in the worship of God?




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La religión que Dios aprueba respeta las Santas Escrituras


 

ESTÁ claro que Jesús respetaba la Palabra de Dios, la Biblia. Solo hay que ver la forma en que reaccionó cuando el Diablo lo tentó (Mateo 4:4-11). Por ejemplo, ¿cómo respondió cuando Satanás lo desafió a convertir unas piedras en pan? Se negó a hacerlo citando las palabras de Deuteronomio 8:3, que Moisés pronunció por inspiración divina. ¿Y qué dijo cuando el Diablo le ofreció todos los reinos del mundo a cambio de que le adorara una sola vez? Jesús rechazó la propuesta citando nuevamente un principio bíblico, el cual se encuentra en Deuteronomio 6:13.
 

Fíjese en este detalle: Jesús, que era el mismísimo Hijo de Dios, no basó sus respuestas en lo que él pensaba, sino en la Biblia. La respetaba tanto que nunca desobedeció una instrucción bíblica por seguir una tradición humana (Juan 7:16-18). 

A diferencia de él, muchos líderes religiosos de su tiempo no respetaban las Sagradas Escrituras. Para ellos, sus tradiciones eran más importantes. Por eso, Jesús les dijo sin rodeos: “Ustedes han anulado la palabra de Dios para seguir sus propias tradiciones. ¡Hipócritas! Bien habló el profeta Isaías acerca de ustedes, cuando dijo: ‘Este pueblo me honra con la boca, pero su corazón está lejos de mí. De nada sirve que me rinda culto; sus enseñanzas son mandatos de hombres’” (Mateo 15:6-9, Versión Popular [VP]).
 

Muchas religiones de la actualidad —tanto cristianas como no cristianas— reconocen que la Biblia merece respeto. Ahora bien, ¿qué se puede decir de las religiones que conoce usted? ¿Rechazan las tradiciones humanas que chocan con lo que enseña la Biblia? Analicemos tan solo dos costumbres que son claramente contrarias a las enseñanzas bíblicas.
 

TEMA: Los títulos religiosos.
 

¿QUÉ DICE LA BIBLIA? Jesús censuró a los líderes religiosos de su tiempo por su afán de obtener prominencia y recibir un trato especial. Los describió así: “Les gusta ocupar los primeros lugares en los banquetes y los asientos reservados en las sinagogas. Les agrada que los saluden en las plazas y que la gente los llame Maestro”. De ahí que luego advirtiera a sus discípulos: “No se dejen llamar Maestro, porque no tienen más que un Maestro, y todos ustedes son hermanos. No llamen Padre a nadie en la tierra, porque ustedes tienen un solo Padre, el que está en el Cielo” (Mateo 23:1-10, La Nueva Biblia Latinoamérica, 2005).
 

PREGÚNTESE: ¿Obedecen los líderes de esta religión este mandato de Jesús, o es tanto su deseo de prominencia que quieren que los llamen por títulos especiales?
 

TEMA: El uso de imágenes.
 

¿QUÉ DICE LA BIBLIA? “No te harás ninguna escultura y ninguna imagen de lo que hay arriba, en el cielo, o abajo, en la tierra, o debajo de la tierra, en las aguas. No te postrarás ante ellas, ni les rendirás culto.” (Éxodo 20:4, 5, El libro del Pueblo de Dios.)
Es más, el apóstol Juan escribió a los cristianos: “Aléjense de los ídolos” (1 Juan 5:21, Nueva Biblia de los Hispanos).
 

PREGÚNTESE: ¿Obedece dicha religión la instrucción bíblica de no utilizar imágenes ni ídolos para adorar a Dios?




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Friday, July 6, 2012

A Meaningful Life—Now and Forever


 

YOU can find real meaning in life even now. How? By following the sound principles found in God’s Word, the Bible. Let us examine just a few of them.
 

BIBLE PRINCIPLE: “There is nothing better,” wrote King Solomon, than that a man “should eat and indeed drink and cause his soul to see good because of his hard work.”—ECCLESIASTES 2:24.
 

We were made to find satisfaction in wholesome work. Even in the direst of circumstances, you can enjoy a measure of satisfaction in life right now from working diligently and honestly.
 

BIBLE PRINCIPLE: “There is more happiness in giving than there is in receiving.”—ACTS 20:35.
 

Many have found that doing things for others—giving of their time and energy to assist others in times of difficulty, for example—has proved to be extremely rewarding and has added real meaning to their lives. “Do not hold back good from those to whom it is owing,” wrote Solomon, “when it happens to be in the power of your hand to do it.”—Proverbs 3:27.
 

Consider the example of Ralph. After retirement, he joined his wife in the full-time Christian ministry. They each spend a number of hours every month in the ministry, giving of themselves in teaching the Bible to others. “When we get home in the evening, we are tired, not just from getting older, but from giving our all in service to our heavenly Father,” says Ralph. “It’s a good tired!” He and his wife are happy because their life centers on giving.
 

BIBLE PRINCIPLE: “A true companion is loving all the time, and is a brother that is born for when there is distress.”—PROVERBS 17:17.
 

Shared troubles can be much easier to bear. English essayist Francis Bacon wrote that for those without true friends, “the world is but a wilderness.” Having true friends—and being a good friend—can make life more bearable for you; it can be beautiful and satisfying.
 

BIBLE PRINCIPLE: “Happy are those conscious of their spiritual need.”—MATTHEW 5:3.
 

Jesus thus identified a vital requirement if you want to enjoy the fulfillment of God’s promises—recognize and fill your “spiritual need.” Unlike animals, we have an innate need to understand the meaning and purpose of life. Only Jehovah God can fill that need, and he does so through his Word, the Bible. As we saw in the preceding article, the Bible reveals God’s purpose for the earth. It tells us why we are here, why there is so much suffering, and what God expects of us. Understanding such Scriptural truths is essential to our living a meaningful and satisfying life. Those who make time to study the Bible and apply what they learn are happy. Why? Because they thereby build a trusting relationship with our Creator, “the happy God,” Jehovah.—1 Timothy 1:11.
 

BIBLE PRINCIPLE: “Remember your Creator . . . before the time of trouble comes and the years draw near when you will say, ‘I see no purpose in them.’”—ECCLESIASTES 12:1, THE NEW ENGLISH BIBLE.
 

King Solomon’s advice to young people, who may for a time fail to recognize the tragedies that life can bring, is relevant for all of us. Make your Creator the focus of your life. That is what will give your life real purpose. Reject the attitude: “Let us eat and drink, for tomorrow we are to die.” (1 Corinthians 15:32) If you put God first, things “will turn out well” for you, says Ecclesiastes 8:12.




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