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Saturday, September 29, 2012

A Lamp to Guide You on Life’s Path



 

“I WELL know, O Jehovah, that to earthling man his way does not belong. It does not belong to man who is walking even to direct his step.” (Jeremiah 10:23) With these words the prophet Jeremiah showed that humans cannot successfully negotiate life’s path without help. Where can such help be found? The psalmist answers in his prayer to Jehovah God: “Your word is a lamp to my foot, and a light to my roadway.”—Psalm 119:105.
 

Those who undertake a study of God’s Word, the Holy Bible, and apply what it says will be like someone who starts a journey early in the morning. At first, he cannot see much because it is dark. But as the sun begins to rise, he sees more and more. Finally, the sun shines directly overhead. He sees everything in clear detail. Such an illustration calls to mind a Bible proverb: “The path of the righteous ones is like the bright light that is getting lighter and lighter until the day is firmly established.”—Proverbs 4:18.
 

What about those who reject God’s guidance? The Bible says: “The way of the wicked ones is like the gloom; they have not known at what they keep stumbling.” (Proverbs 4:19) Yes, the wicked are like the man who stumbles in the dark. Even their seeming successes are at best temporary, for “there is no wisdom, nor any discernment, nor any counsel in opposition to Jehovah.”—Proverbs 21:30.
 

Therefore, follow the guidance of God’s Word, the Bible. If you do, you will find the words of Proverbs 3:5, 6 to be true: “Trust in Jehovah with all your heart and do not lean upon your own understanding. In all your ways take notice of him, and he himself will make your paths straight.”

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Una lámpara que lo guiará por el camino de la vida



 

“BIEN sé yo, oh Jehová, que al hombre terrestre no le pertenece su camino. No pertenece al hombre que está andando siquiera dirigir su paso.” (Jeremías 10:23.) De ese modo indicó el profeta Jeremías que si los seres humanos no reciben ayuda, no pueden triunfar en la senda de la vida. ¿Dónde se halla tal ayuda? El salmista suministró la respuesta en su oración a Jehová Dios: “Tu palabra es una lámpara para mi pie, y una luz para mi vereda”. (Salmo 119:105.)
 

Las personas que estudian la Palabra de Dios, la Santa Biblia, y ponen en práctica sus instrucciones, son comparables al que emprende un viaje temprano por la mañana. Al principio casi no ve nada debido a la oscuridad. Pero a medida que va saliendo el sol, va viendo cada vez más. Finalmente, cuando el sol alcanza su cenit, puede ver todos los detalles con claridad. Esa ilustración nos recuerda un proverbio bíblico: “La senda de los justos es como la luz brillante que va haciéndose más y más clara hasta que el día queda firmemente establecido”. (Proverbios 4:18.)
 

¿Qué se puede decir de los que rechazan la dirección de Dios? La Biblia indica: “El camino de los inicuos es como las tinieblas; no han sabido en qué siguen tropezando”. (Proverbios 4:19.) En efecto, los inicuos son como el hombre que tropieza en la oscuridad. Aun sus aparentes triunfos son, como mucho, temporales, puesto que “no hay sabiduría, ni ningún discernimiento, ni ningún consejo en oposición a Jehová”. (Proverbios 21:30.)
 

Por consiguiente, siga la dirección de la Palabra de Dios, la Biblia. Si lo hace, comprobará la veracidad de las palabras de Proverbios 3:5, 6: “Confía en Jehová con todo tu corazón, y no te apoyes en tu propio entendimiento. En todos tus caminos tómalo en cuenta, y él mismo hará derechas tus sendas”.


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Tuesday, September 25, 2012

FAITH LEADS TO SALVATION



 

 Underscoring a major factor that can bring you God’s lasting approval, Joel stated: “Everyone who calls on the name of Jehovah will get away safe.” (Joel 2:32) Two apostles, Peter and Paul, quoted this vital requirement. (Acts 2:21; Romans 10:13) Paul added another facet to that exhortation when he asked: “How will they call on him in whom they have not put faith?” (Romans 10:14) As for you, surely you want to call on the name of Jehovah and exercise faith in him now and forever!
 

 Calling on Jehovah’s name involves more than just knowing and using God’s personal name. (Isaiah 1:15) The context of Joel 2:32 stresses true repentance and trust in Jehovah’s forgiveness. (Joel 2:12, 13) Calling on God’s name implies truly coming to know him, trust him, obey him, and put him first in our life. Yes, serving Jehovah becomes our top priority. That, in turn, greatly contributes to a satisfying and lasting life, which is a blessing from God.—Matthew 6:33.
 

 Jehovah stated through Habakkuk: “As for the righteous one, by his faithfulness he will keep living.” (Habakkuk 2:4) Be sure to fix that deeply in mind and heart. It is one of the Bible’s central truths. Paul pointed to that scripture three times in his inspired writings. (Romans 1:16, 17; Galatians 3:11, 14; Hebrews 10:38) This truth calls on you to exercise faith in the sacrifice that Jesus Christ offered for our sins. Jesus explained: “God loved the world so much that he gave his only-begotten Son, in order that everyone exercising faith in him might . . . have everlasting life.” We also read: “He that exercises faith in the Son has everlasting life.” (John 3:16, 36) That sacrifice provides for the healing that only our Redeemer can offer. After recording Jehovah’s statement of what His great day will do to Satan’s wicked world, Malachi continued: “To you who are in fear of my name the sun of righteousness will certainly shine forth, with healing in its wings.” Yes, Jesus will shine forth with healing. That involves the spiritual healing that we experience now. Yet, how thrilling it is to think that it will extend to full physical healing in the new world!—Malachi 4:2.
 

 It is also vital to put faith in God’s ability to accomplish his will. In Micah’s day, it was difficult to trust fellow humans. The prophet noted: “Do not put your faith in a companion. Do not put your trust in a confidential friend.” Still, Micah had no problem trusting in Jehovah; neither should you. Micah stated: “As for me, it is for Jehovah that I shall keep on the lookout.” (Micah 7:5, 7) Unlike unpredictable humans, Jehovah has the will and the power to fulfill his purpose for the vindication of his sovereignty and the lasting welfare of men of faith.
 

 You can confidently echo Habakkuk’s words: “I will exult in Jehovah himself; I will be joyful in the God of my salvation.” (Habakkuk 3:18) The prophet Joel makes clear a reason for joy on the part of those calling upon Jehovah’s name in faith: They “will get away safe” or, as Paul expressed it, “will be saved.” (Joel 2:32; Romans 10:13) Safe, or saved, in what sense? Your exercising faith has already saved you from the crafty acts of Satan and the many painful experiences that the wicked must face. (1 Peter 1:18) More than that, though, you can look forward with confidence to salvation through the catastrophic end of this wicked system of things. That will open the way for you to enjoy a host of blessings that were pointed to by the 12 prophets.

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LA FE CONDUCE A LA SALVACIÓN



 

 Joel subrayó una condición esencial para gozar siempre de la aprobación de Dios: “Todo el que invoque el nombre de Jehová escapará salvo” (Joel 2:32). Dicha condición la citaron dos apóstoles: Pedro y Pablo (Hechos 2:21; Romanos 10:13). Este último añadió otro aspecto relacionado al preguntar: “¿Cómo invocarán a aquel en quien no han puesto fe?” (Romanos 10:14). No hay duda: todos queremos invocar el nombre de Jehová y demostrar fe en él, tanto ahora como por toda la eternidad.
 

 Invocar el nombre de Jehová es algo más que conocer y usar el nombre propio de Dios (Isaías 1:15). El contexto de Joel 2:32 destaca el arrepentimiento sincero y la confianza en el perdón de Jehová (Joel 2:12, 13). Por lo tanto, invocar el nombre de Dios implica conocer de verdad a Jehová, confiar en él, obedecer sus mandatos y ponerlo en primer lugar en nuestra vida. Así es, significa dar la máxima prioridad a su adoración. Como consecuencia, disfrutamos de una vida feliz y perdurable, una auténtica bendición divina (Mateo 6:33).
 

 A través de Habacuc, Jehová señaló un hecho que debemos grabar con firmeza en nuestra mente y corazón: “En cuanto al justo, por su fidelidad seguirá viviendo” (Habacuc 2:4). Esta es una de las verdades más importantes de la Biblia. De hecho, se menciona tres veces en los escritos inspirados de Pablo (Romanos 1:16, 17; Gálatas 3:11, 14; Hebreos 10:38). En realidad, esta verdad exige demostrar fe en el sacrificio redentor de Jesús. Es como el propio Cristo explicó: “Tanto amó Dios al mundo que dio a su Hijo unigénito, para que todo el que ejerce fe en él [...] tenga vida eterna”. Y la misma idea se expresa en estas otras palabras: “El que ejerce fe en el Hijo tiene vida eterna” (Juan 3:16, 36). El sacrificio de Cristo hace posible una curación singular, pues solo puede brindárnosla nuestro Redentor. Así lo indicó Malaquías, quien tras poner por escrito el anuncio de Jehová de que su gran día destruiría el mundo malvado de Satanás, añadió esta promesa divina: “[Para] ustedes los que están en temor de mi nombre el sol de la justicia ciertamente brillará, con curación en sus alas”. Como vemos, Jesús brilla con una curación que hoy nos sana espiritualmente y que en el nuevo mundo nos sanará por completo en sentido físico. ¡Qué emocionante perspectiva! (Malaquías 4:2.)
 

 También es esencial demostrar fe en la capacidad de Dios para cumplir su voluntad. En tiempos de Miqueas no abundaban las personas confiables. Por ello, el profeta advirtió: “No pongan su fe en un compañero. No cifren su confianza en un amigo íntimo”. Sin embargo, a Miqueas no le costaba trabajo confiar en Jehová, y así debe ser en el caso de todos nosotros. El profeta afirmó: “En cuanto a mí, por Jehová me mantendré vigilante” (Miqueas 7:5, 7). A diferencia de los impredecibles seres humanos, Jehová tiene la voluntad y el poder necesarios para cumplir su propósito, que abarca vindicar su soberanía y garantizar el bienestar eterno de las personas de fe.
 

 Con confianza absoluta, hagamos nuestras las siguientes palabras de Habacuc: “Me alborozaré en Jehová mismo; ciertamente estaré gozoso en el Dios de mi salvación” (Habacuc 3:18). El profeta Joel indica otra razón para estar gozosos: quien invoque con fe el nombre de Jehová “escapará salvo” o, como lo expresó Pablo, “será salvo” (Joel 2:32; Romanos 10:13). ¿En qué sentido resultamos salvos? Para empezar, al demostrar fe, nos libramos de las artimañas de Satanás y de los muchos sufrimientos que plagan a los malvados (1 Pedro 1:18). Además, podemos esperar con confianza sobrevivir al fin catastrófico de este sistema de cosas perverso. Y eso nos abrirá las puertas a las múltiples bendiciones anunciadas por los doce profetas.

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Monday, September 24, 2012

Keep On “Taking in Knowledge” of God



 According to John 17:3, Jesus said: “This means everlasting life, their taking in knowledge of you, the only true God, and of the one whom you sent forth, Jesus Christ.” Many translations of this verse differ slightly from the New World Translation. Instead of saying “taking in knowledge” of God, they simply render the verb “to know” God or “knowing” God. However, a number of scholars note that the sense of the word used in the original Greek involves something more—a continuous process, one that may even lead to intimate acquaintance with another.
 

 Coming to know God intimately was not a new idea in Jesus’ day. In the Hebrew Scriptures, for example, we read that when Samuel was a boy, he “had not yet come to know Jehovah.” (1 Samuel 3:7) Did this mean that Samuel knew very little about his God? No. His parents and the priests would surely have taught him much. However, the Hebrew word used in that verse can, according to one scholar, be “used for the most intimate acquaintance.” Samuel had not yet come to know Jehovah intimately, as he would later when serving as Jehovah’s spokesman. As Samuel continued growing up, he truly came to know Jehovah, gaining a close personal relationship with him.—1 Samuel 3:19, 20.
 

 Are you taking in knowledge of Jehovah so as to become intimately acquainted with him? To do so, you need to “form a longing” for the spiritual food that God provides. (1 Peter 2:2) Do not be satisfied with the basics. Seek to take in some of the Bible’s deeper teachings. (Hebrews 5:12-14) Are you intimidated by such teachings, assuming that they are too difficult? If so, remember that Jehovah is the “Grand Instructor.” (Isaiah 30:20) He knows how to convey deep truths to imperfect human minds. And he can bless your sincere efforts to grasp what he is teaching you.—Psalm 25:4.
 

 Why not examine yourself regarding some of “the deep things of God”? (1 Corinthians 2:10) These are not dry topics such as might be debated by theologians and clergymen. They are living doctrines that provide fascinating insight into the mind and heart of our loving Father. For example, the ransom, the “sacred secret,” and the various covenants that Jehovah has used to bless his people and fulfill his purposes—these subjects and many like them are delightful and rewarding fields for personal research and study.—1 Corinthians 2:7.
 


 As you grow in knowledge of deeper spiritual truths, beware of the danger that may come with knowledge—pride. (1 Corinthians 8:1) Pride is dangerous, for it alienates humans from God. (Proverbs 16:5; James 4:6) Remember, no man has reason to boast in his knowledge. To illustrate, consider these words from the introduction to a book that surveys mankind’s more recent scientific advances: “The more we come to know, the more we realize how little we know. . . . Everything we have learned is nothing compared to what we have yet to learn.” Such humility is refreshing. Now, when it comes to the greatest body of knowledge—the knowledge of Jehovah God—we have even greater cause for keeping humble. Why?
 

 Note some Biblical statements about Jehovah. “Very deep your thoughts are.” (Psalm 92:5) “[Jehovah’s] understanding is beyond recounting.” (Psalm 147:5) “There is no searching out of [Jehovah’s] understanding.” (Isaiah 40:28) “O the depth of God’s riches and wisdom and knowledge!” (Romans 11:33) Clearly, we will never know all there is to know about Jehovah. (Ecclesiastes 3:11) He has taught us many wonderful things, yet we will always have before us an infinite body of knowledge from which to learn more. Do we not find that prospect both thrilling and humbling? As we learn, then, let us always use our knowledge as a basis for drawing close to Jehovah and for helping others to do so—never as a means to exalt ourselves over others.—Matthew 23:12; Luke 9:48.

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Sigamos “adquiriendo conocimiento” de Dios


 

 Según Juan 17:3, Jesús dijo: “Esto significa vida eterna, el que estén adquiriendo conocimiento de ti, el único Dios verdadero, y de aquel a quien tú enviaste, Jesucristo”. Muchas traducciones difieren un poco de la Traducción del Nuevo Mundo en este pasaje, ya que en vez de usar la expresión “estén adquiriendo conocimiento” de Dios, emplean otras como “conocerte” o “que te conozcan”. Sin embargo, varios eruditos observan que el sentido de la palabra griega original implica algo más: revela un proceso continuo que puede incluso llevar a una amistad íntima.
 

 El concepto de llegar a conocer a Dios íntimamente no era nuevo en los días de Jesús. En las Escrituras Hebreas, por ejemplo, leemos que cuando Samuel era niño, “todavía no había llegado a conocer a Jehová” (1 Samuel 3:7). ¿Significa esto que Samuel sabía muy poco de Dios? No. Sin duda había aprendido mucho de él, gracias a sus padres y los sacerdotes. Sin embargo, la palabra hebrea utilizada en este versículo, según cierto especialista, “se emplea para referirse a la relación más íntima”. Samuel aún no había llegado a conocer a Jehová al grado que lo haría más adelante sirviéndole de portavoz. A medida que crecía, iba conociendo realmente a Jehová, cultivando así una estrecha relación con él (1 Samuel 3:19, 20).
 

 ¿Estamos adquiriendo conocimiento de Jehová a fin de tener una íntima relación con él? Para ello, se necesita “desarroll[ar] el anhelo” por el alimento espiritual que Dios da (1 Pedro 2:2) y no quedarse satisfecho con las enseñanzas bíblicas básicas, sino indagar en las más profundas (Hebreos 5:12-14). ¿Nos intimidan tales enseñanzas porque creemos que son muy difíciles de entender? Si así es, recordemos que Jehová es el “Magnífico Instructor” (Isaías 30:20). Él sabe transmitir las verdades profundas a la mente humana y bendice los esfuerzos sinceros que hacemos por comprender lo que nos está enseñando (Salmo 25:4).
 

 ¿Por qué no reflexionar sobre lo que opinamos de algunas de “las cosas profundas de Dios”? (1 Corintios 2:10.) No son temas aburridos como los que quizás debatan los teólogos y eclesiásticos; son doctrinas provechosas que nos permiten percibir fascinantes aspectos de la mente y el corazón de nuestro amado Padre. Tomemos, por ejemplo, el rescate, el “secreto sagrado” y los diversos pactos que Jehová ha utilizado para bendecir a su pueblo y cumplir sus propósitos, temas que, al igual que muchos otros, nos reportan deleite y satisfacción cuando los investigamos en nuestro estudio personal (1 Corintios 2:7).
 

 Conforme aumenta nuestro conocimiento de las verdades espirituales más profundas, hemos de cuidarnos de un peligro que puede acompañarlo: el orgullo (1 Corintios 8:1). El orgullo es peligroso, porque aleja a los hombres de Dios (Proverbios 16:5; Santiago 4:6). Recordemos que nadie tiene motivos para jactarse de su conocimiento. Para ilustrarlo, pensemos en estas palabras del prólogo de un libro que reseña los últimos adelantos científicos: “Cuanto más descubrimos, más nos damos cuenta de lo poco que sabemos. [...] Todo cuanto hemos aprendido es insignificante si lo comparamos con lo que todavía desconocemos”. Reconforta percibir humildad en este comentario. Pues bien, tocante al mayor campo del saber —el conocimiento de Jehová Dios—, tenemos aún más motivo para seguir siendo humildes. ¿Por qué?
 

 Fijémonos en algunas frases bíblicas que hablan de Jehová. “Muy profundos son tus pensamientos.” (Salmo 92:5.) “Su entendimiento es superior a lo que se puede relatar.” (Salmo 147:5.) “No se puede escudriñar su entendimiento.” (Isaías 40:28.) “¡Oh la profundidad de las riquezas y de la sabiduría y del conocimiento de Dios!” (Romanos 11:33.) Obviamente, nunca lo sabremos todo de Jehová (Eclesiastés 3:11). Él nos ha enseñado muchas cosas maravillosas, pero siempre tendremos ante nosotros un infinito caudal de conocimiento del cual aprender. ¿Verdad que es una perspectiva emocionante y que, a su vez, nos infunde humildad? Según vayamos aprendiendo, pues, usemos siempre el conocimiento para acercarnos a Jehová y para ayudar al prójimo a hacer lo mismo, nunca para ensalzarnos sobre los demás (Mateo 23:12; Lucas 9:48).

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Sunday, September 23, 2012

Happy Are Those Whom God Corrects



 

“Happy is the able-bodied man whom you correct, O Jah, and whom you teach out of your own law.”—Ps. 94:12.
 

WHEN was the last time you, in word or in deed, fell short of God’s righteous ways and standards? Likely you do not have to think back very far, perhaps just a few hours or days, for all of us sin, failing to reflect properly God’s glory.—1 Ki. 8:46; 1 John 1:8-10.
 

 We can be happy that in his love Jehovah desires and is able to correct us. “The One correcting the nations, can he not reprove, even the One teaching men knowledge? Happy is the able-bodied man whom you correct, O Jah.” If we ‘let ourselves be corrected’ by Jehovah, we will be happy, for we will be in harmony with him.—Ps. 94:10, 12.
 

 Christians can trust the Bible’s assurance, “Whom Jehovah loves he disciplines.” (Heb. 12:6) God often corrects us in such a gentle and mild way that we may not even recognize it as correction. Perhaps we read something in his Word that leads us away from an undesirable course or corrects our thinking. At other times correction from God may be more pointed and even somewhat painful. Yet he knows the degree and the method of correction that are best for us. (Jer. 30:11) How fine it is when we willingly accept his correction, for God provides discipline out of love as a father does for a dear son! It is also much wiser for us to accept any limited or restrained correction that Jehovah God gives us than for us to be punished to the point of extermination.—Jer. 10:24; Heb. 12:5.
 

 Sometimes God offers correction through humans. He sent prophets and judges to the nation of Israel. But he can provide wise correction even on an individual basis. One of Job’s false “comforters” had to acknowledge that Job had “corrected many.” (Job 4:3; 16:2) What a blessing it must have been to receive wise correction from Job, a man outstanding in godly devotion! We can ask ourselves, though, ‘Am I open to helpful correction of this sort, correction from a human but which is based on God’s perfect wisdom?’


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Felices son aquellos a quienes Dios corrige



 

“Feliz es el hombre físicamente capacitado a quien tú corriges, oh Jah, y a quien tú enseñas con tu propia ley.”—Sal. 94:12.
 

¿CUÁNDO, dentro de su memoria reciente, ve usted que, por algo que dijo o hizo, falló en cuanto a cumplir con las sendas y normas justas de Dios? Probablemente no tenga que pensar en un suceso muy distante de la actualidad, sino tal vez en uno de solo unas cuantas horas o días atrás, porque todos pecamos y así dejamos de reflejar debidamente la gloria de Dios.—1 Rey. 8:46; 1 Juan 1:8-10.
 

 Podemos alegrarnos de que en su amor Jehová quiera corregirnos, y del hecho de que puede hacerlo. “Aquel que corrige a las naciones, ¿no puede censurar, aun Aquel que enseña a los hombres conocimiento? Feliz es el hombre físicamente capacitado a quien tú corriges, oh Jah.” Si nos ‘dejamos corregir’ por Jehová, seremos felices, porque estaremos en armonía con él.—Sal. 94:10, 12.
 

 Los cristianos pueden confiar en lo siguiente que nos asegura la Biblia: “A quien Jehová ama él disciplina.” (Heb. 12:6) Frecuentemente Dios nos corrige de una manera tan bondadosa, tan suave, que tal vez ni nos demos cuenta de que nos está corrigiendo. Quizás leamos en su Palabra algo que nos aparte de un proceder inconveniente o que corrija nuestro modo de pensar. En otras ocasiones puede ser que la corrección procedente de Dios sea más directa y hasta algo dolorosa. Pero él sabe el grado y método de corrección que tendrá en nosotros el mejor efecto. (Jer. 30:11) ¡Qué excelente es el que aceptemos de buena gana la corrección que él nos da, pues Dios provee disciplina por su amor, así como lo hace un padre para con un hijo amado! Además, es mucho más prudente que aceptemos cualquier corrección limitada o restringida que nos dé Jehová Dios y no que seamos castigados hasta el punto de exterminio.—Jer. 10:24; Heb. 12:5.
 

 A veces Dios ofrece corrección por medio de criaturas humanas. Envió profetas y jueces a la nación de Israel. Pero puede proveer corrección sabia aun a individuos. Uno de los “consoladores” falsos que trató con Job tuvo que reconocer que Job había “corregido a muchos.” (Job 4:3; 16:2) ¡Qué bendición ha debido ser el recibir corrección sabia de Job, un hombre de sobresaliente devoción piadosa! Sin embargo, podemos preguntarnos: ‘¿Estoy yo dispuesto a aceptar esta clase de corrección beneficiosa, corrección procedente de una criatura humana, pero basada en la sabiduría perfecta de Dios?’


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Saturday, September 22, 2012

Need to Guard the Heart.


As long as Solomon maintained an “obedient heart,” with which he was concerned at the beginning, he had Jehovah’s favor and he prospered. 

But his bad outcome demonstrates that knowledge, great ability, or power, riches, and fame are not the most important things, and that to turn away from Jehovah is to forsake wisdom. Solomon’s own counsel proved true: “More than all else that is to be guarded, safeguard your heart, for out of it are the sources of life.” (1Ki 3:9; Pr 4:23)

 His case illustrates the treacherousness and desperateness of the heart of sinful man, but more, it shows that the best of hearts can be enticed if constant vigilance is not kept. Loving what Jehovah loves and hating what he hates, constantly seeking his guidance and the doing of what pleases him, are a sure protection.—Jer 17:9; Pr 8:13; Heb 1:9; Joh 8:29.

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La necesidad de guardar el corazón.


 Mientras Salomón mantuvo un “corazón obediente”, cosa en la que se interesó al principio, tuvo el favor de Jehová y prosperó. Pero la desastrosa parte final de su vida demuestra que el conocimiento, la gran habilidad o el poder, las riquezas y la fama no son las cosas más importantes, y que el apartarse de Jehová significa abandonar la sabiduría. 

El propio consejo de Salomón resultó ser cierto: “Más que todo lo demás que ha de guardarse, salvaguarda tu corazón, porque procedentes de él son las fuentes de la vida”. (1Re 3:9; Pr 4:23.) 

Su caso ilustra lo traicionero y desesperado que es el corazón del hombre pecaminoso; pero aún más, muestra que los mejores corazones pueden ser seducidos si no se mantienen bajo constante vigilancia. El amar lo que Jehová ama y odiar lo que odia, el buscar constantemente su guía y hacer lo que le agrada es una protección segura. (Jer 17:9; Pr 8:13; Heb 1:9; Jn 8:29.)


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Friday, September 21, 2012

Walking With a Unified Heart



 

“Instruct me, O Jehovah . . . Unify my heart to fear your name.”—PSALM 86:11.
 

‘O JEHOVAH, you are God, you alone.’ (Psalm 86:8, 10) David praised God from a heart brimming with appreciation. Even before David became king over all Israel, Jehovah had delivered him from Saul and from the Philistines. Hence, he could sing: “Jehovah is my crag and my stronghold and the Provider of escape for me. With someone loyal you will act in loyalty.” (2 Samuel 22:2, 26) Jehovah had preserved his loyal servant through many trials. David could place his trust and confidence in his loyal God, but he needed continued guidance. David now petitioned God: “Instruct me, O Jehovah, about your way.”—Psalm 86:11.
 

 David wanted nothing to do with worldly ideas or philosophies. He wanted to be “taught by Jehovah,” as God’s prophet later expressed it. (Isaiah 54:13) David could likely meditate on only nine books of the Bible available in his day. Yet, that instruction from Jehovah was precious to him! In being taught, we today can feast upon all 66 books of the Bible, as well as upon an abundance of Kingdom literature provided through “the faithful and discreet slave.” (Matthew 24:45) Like David, let us call on Jehovah, that his spirit may help us to search into “the things that God has prepared for those who love him, . . . even the deep things of God.”—1 Corinthians 2:9, 10.
 

 The Bible has the answer to every question and problem that may arise in our lives. “For all the things that were written aforetime were written for our instruction, that through our endurance and through the comfort from the Scriptures we might have hope.” (Romans 15:4) Absorbing the instruction from Jehovah will strengthen us to endure hardships, comfort us in times of depression, and keep the Kingdom hope burning brightly in our hearts. May we find delight in reading God’s Word and in meditating on it “day and night,” for Bible-based wisdom becomes “a tree of life to those taking hold of it, and those keeping fast hold of it are to be called happy.”—Psalm 1:1-3; Proverbs 3:13-18; see also John 17:3.
 

 God’s Son, Jesus, also called the “Son of David,” always looked to Jehovah for instruction. (Matthew 9:27) He said: “The Son cannot do a single thing of his own initiative, but only what he beholds the Father doing. For whatever things that One does, these things the Son also does in like manner.” “I do nothing of my own initiative; but just as the Father taught me I speak these things.” (John 5:19; 8:28) Jesus left a model for us “to follow his steps closely.” (1 Peter 2:21) Just think! If we study as Jesus must have done, in any situation we will be able to act as Jehovah would have us act. Jehovah’s way is always the right way.
 

 David next declares: “I shall walk in your truth.” (Psalm 86:11) A thousand years later, Pilate, addressing the Son of David, Jesus, asked: “What is truth?” But Jesus had just answered that question, telling Pilate: “My kingdom is no part of this world,” adding: “You yourself are saying that I am a king. For this I have been born, and for this I have come into the world, that I should bear witness to the truth.” (John 18:33-38) Jesus thus made known that the truth focuses on the Messianic Kingdom. Indeed, the entire theme of the Bible is the sanctification of Jehovah’s name through that Kingdom.—Ezekiel 38:23; Matthew 6:9, 10; Revelation 11:15.
 

 What does it mean to walk in the truth? It means to make the Kingdom hope the main concern of our lives. We must live Kingdom truth. We must be undivided in putting Kingdom interests first, zealous according to our opportunities in bearing witness to Kingdom truth, after Jesus’ example. (Matthew 6:33; John 18:37) We cannot walk part of the time in the truth, giving merely token service but then pleasing ourselves by taking detours to indulge in excessive recreation or to enter on a time-consuming career or “slave . . . for Riches.” (Matthew 6:24) We could get lost on one of those byways, never to find the way back onto ‘the cramped road leading off into life.’ Let us not stray from that road! (Matthew 7:13, 14) Our Grand Instructor, Jehovah, through his Word and organization, illuminates the road, saying: “‘This is the way. Walk in it, you people,’ in case you people should go to the right or in case you should go to the left.”—Isaiah 30:21.


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Andemos con un corazón unificado




“Instrúyeme, oh Jehová [...] Unifica mi corazón para que tema tu nombre.” (SALMO 86:11.)

‘OH JEHOVÁ, tú eres Dios, tú solo.’ (Salmo 86:8, 10.) David alabó a Dios con un corazón rebosante de aprecio. Aun antes de que David fuera rey sobre todo Israel, Jehová lo libró de Saúl y de los filisteos. Por ello pudo cantar: “Jehová es mi peñasco y mi plaza fuerte y el Proveedor de escape para mí. Con alguien leal tú actuarás en lealtad”. (2 Samuel 22:2, 26.) Jehová había librado a su siervo leal de muchas pruebas. David podía confiar plenamente en su Dios leal, pero seguía necesitando la guía divina. De modo que pidió a Dios: “Instrúyeme, oh Jehová, acerca de tu camino”. (Salmo 86:11.)

 David no quería tener nada que ver con ideas o filosofías mundanas. Quería ser ‘enseñado por Jehová’, como el profeta de Dios lo expresó más tarde. (Isaías 54:13.) David solo podría meditar en los nueve libros de la Biblia existentes en su tiempo. De cualquier modo, la instrucción de Jehová era preciosa para él. Nosotros hoy podemos aprovecharnos de los 66 libros de la Biblia así como de las muchas publicaciones del Reino provistas mediante “el esclavo fiel y discreto”. (Mateo 24:45.) Al igual que David, pidamos a Jehová que su espíritu nos ayude a escudriñar “las cosas que Dios ha preparado para los que lo aman [...] hasta las cosas profundas de Dios”. (1 Corintios 2:9, 10.)

 La Biblia tiene la respuesta a cualquier pregunta o problema que pueda surgir en nuestra vida. “Porque todas las cosas que fueron escritas en tiempo pasado fueron escritas para nuestra instrucción, para que mediante nuestro aguante y mediante el consuelo de las Escrituras tengamos esperanza.” (Romanos 15:4.) El absorber la instrucción de Jehová nos fortalecerá para aguantar dificultades, nos consolará cuando estemos deprimidos y mantendrá viva la llama de la esperanza del Reino en nuestro corazón. Disfrutemos de la lectura de la Palabra de Dios y de meditar en ella “día y noche”, pues la sabiduría bíblica “es árbol de vida a los que se asen de ella, y los que la mantienen firmemente asida han de ser llamados felices”. (Salmo 1:1-3; Proverbios 3:13-18; véase también Juan 17:3.)

 Jesús, el Hijo de Dios, también llamado “Hijo de David”, buscó siempre la instrucción de Jehová. (Mateo 9:27.) Dijo: “El Hijo no puede hacer ni una sola cosa por su propia iniciativa, sino únicamente lo que ve hacer al Padre. Porque cualesquiera cosas que Aquel hace, estas cosas también las hace el Hijo de igual manera”. “No hago nada por mi propia iniciativa; sino que hablo estas cosas así como el Padre me las enseñó.” (Juan 5:19; 8:28.) Jesús nos dejó un dechado ‘para que sigamos sus pasos con sumo cuidado y atención’. (1 Pedro 2:21.) ¡Imagínese! Si estudiamos como debió hacerlo Jesús, podremos actuar en cualquier situación como Jehová desea que lo hagamos. El camino de Jehová es siempre el correcto.

 David dice luego: “Andaré en tu verdad”. (Salmo 86:11.) Mil años más tarde Pilato preguntó al Hijo de David, Jesús: “¿Qué es la verdad?”. Pero Jesús acababa de contestar esa pregunta diciendo a Pilato: “Mi reino no es parte de este mundo”, y añadió: “Tú mismo dices que yo soy rey. Yo para esto he nacido, y para esto he venido al mundo, para dar testimonio acerca de la verdad”. (Juan 18:33-38.) De este modo Jesús enseñó que la verdad se centra en el Reino Mesiánico. En realidad, el tema de la Biblia es la santificación del nombre de Jehová mediante ese Reino. (Ezequiel 38:23; Mateo 6:9, 10; Revelación 11:15.)

 ¿Qué significa andar en la verdad? Significa hacer de la esperanza del Reino lo más importante en nuestra vida. Debemos vivir la verdad del Reino. Debemos poner los intereses del Reino en primer lugar sin vacilación, valiéndonos celosamente de toda oportunidad para dar testimonio de la verdad del Reino, como lo hizo Jesús. (Mateo 6:33; Juan 18:37.) No podemos andar parte del tiempo en el camino de la verdad, rindiendo tan solo un servicio de muestra, y luego complacernos a nosotros mismos tomando otros caminos para participar en recreación excesiva, emprender una carrera que consuma mucho tiempo o ‘esclavizarnos a las Riquezas’. (Mateo 6:24.) Podríamos perdernos en uno de esos caminos laterales y nunca encontrar el modo de regresar al ‘camino estrecho que lleva a la vida’. ¡Que nunca nos apartemos de ese camino! (Mateo 7:13, 14.) Nuestro Magnífico Instructor, Jehová, nos ilumina la senda por medio de su Palabra y su organización diciendo: “‘Este es el camino. Anden en él’, en caso de que ustedes se fueran a la derecha o en caso de que se fueran a la izquierda”. (Isaías 30:21.)


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Thursday, September 20, 2012

¿Qué necesita para ser feliz?


 

 Reconozcamos nuestra necesidad espiritual


En el famoso Sermón del Monte, Jesucristo, el Hijo de Dios, dijo: “Felices son los que tienen conciencia de su necesidad espiritual”. (Mateo 5:3.) El mundo del comercio intenta hacernos creer que comprar lujos es todo lo que se necesita para ser feliz. Nos dice que la felicidad estriba en tener una casa, una computadora, una videocámara, un teléfono, un automóvil, los artículos deportivos más novedosos o la ropa de última moda. Lo que no nos dice es que decenas de millones de personas de todo el mundo no tienen estas cosas y no por ello carecen de felicidad. Los lujos quizás contribuyan a hacer la vida más cómoda, pero no son imprescindibles para ser feliz.
 

Los que tienen conciencia de su necesidad espiritual dicen como Pablo: “Teniendo, pues, sustento y con qué cubrirnos, estaremos contentos con estas cosas”. (1 Timoteo 6:8.) ¿Por qué? Porque la satisfacción de las necesidades espirituales es lo que lleva a la vida eterna. (Juan 17:3.)
 

¿Es impropio que disfrutemos de cosas buenas si contamos con el dinero para comprarlas? Quizás no. Sin embargo, nuestra espiritualidad se fortalecerá si aprendemos a no concedernos todo capricho o a no comprar algo solo porque podemos adquirirlo. De este modo conoceremos el contentamiento y la felicidad que tuvo Jesús, cuya situación económica no era la mejor desde el punto de vista del mundo. (Mateo 8:20.) Además, Pablo no reflejó infelicidad cuando escribió: “He aprendido, en cualesquiera circunstancias que esté, a ser autosuficiente. Realmente sé estar en escasez de provisiones, realmente sé tener abundancia. En toda cosa y en toda circunstancia he aprendido el secreto tanto de estar saciado como de tener hambre, tanto de tener abundancia como de padecer necesidad”. (Filipenses 4:11, 12.)


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What Does It Take to Make You Happy?


 

 Recognizing Spiritual Needs


Jesus Christ, the Son of God, said in his famous Sermon on the Mount: “Happy are those conscious of their spiritual need.” (Matthew 5:3) The world of commerce tries to mislead us into thinking that the purchase of luxuries is sufficient for happiness. It tells us that happiness is having a home computer, a video camera, a telephone, a car, the latest sports equipment, stylish clothing. What it does not tell us is that tens of millions of people in the world lack these things and yet are not necessarily unhappy. While possibly making life more comfortable and convenient, these things are not vital to happiness.
As did Paul, those conscious of their spiritual need say: “Having sustenance and covering, we shall be content with these things.” (1 Timothy 6:8) Why? Because the satisfying of spiritual needs is what leads to eternal life.—John 17:3.
 

Is there anything wrong with enjoying good things if we have the money to buy them? Possibly not. Still, it strengthens our spirituality to learn not to indulge every whim or to buy something just because we can afford it. We thus learn contentment and maintain happiness, as did Jesus, even though his economic situation was not the best according to worldly standards. (Matthew 8:20) And Paul was not expressing unhappiness when he wrote: “I have learned, in whatever circumstances I am, to be self-sufficient. I know indeed how to be low on provisions, I know indeed how to have an abundance. In everything and in all circumstances I have learned the secret of both how to be full and how to hunger, both how to have an abundance and how to suffer want.”—Philippians 4:11, 12.



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Wednesday, September 19, 2012

‘In God I Shall Take Refuge’



IN THESE “critical times hard to deal with,” temptations and pressures are ever increasing. Our honesty, for example, may be tested in the workplace. Our chastity may be tested among schoolmates. And our integrity is often put to the test by a morally corrupt world.—2 Timothy 3:1-5.
 

The Bible writer Asaph also lived at a time when wickedness flourished. Some of his contemporaries even boasted about their ungodly conduct. “Haughtiness has served as a necklace to them,” wrote Asaph. “Violence envelops them as a garment. They scoff and speak about what is bad; about defrauding they speak in an elevated style.” (Psalm 73:6, 8) Does this attitude sound familiar?
 

For those who desire to do what is right, such conduct is very distressing, even discouraging. “I came to be plagued all day long,” Asaph lamented. “It was a trouble in my eyes.” (Psalm 73:14, 16) You may feel similarly, but do not despair! Asaph was able to cope with the wickedness of his day, and you can do likewise. But how?
 

Asaph came to realize that true justice is nearly impossible to find under the imperfect rule of man. (Psalm 146:3, 4; Proverbs 17:23) So rather than squander his precious time, energy, and resources trying to do away with all the wickedness around him, he focused on his relationship with God. Asaph declared: “As for me, the drawing near to God is good for me. In the Sovereign Lord Jehovah I have placed my refuge.”—Psalm 73:28.
 

Today, those who engage in corrupt business practices often enjoy material advantages. Many may even boast of their disregard for God’s moral laws. But they will not prevail indefinitely. “Surely on slippery ground is where you place them,” observed Asaph. “You have made them fall to ruins.”—Psalm 73:18.
 

Yes, in God’s due time, trickery, violence, and corruption, as well as all the other ungodly practices that true Christians must avoid, will be done away with. The Bible promises: “Evildoers themselves will be cut off, but those hoping in Jehovah are the ones that will possess the earth.” (Psalm 37:9) In the meantime, may we echo the words of the psalmist who said: “Jehovah is my crag and my stronghold and the Provider of escape for me. My God is my rock. I shall take refuge in him.”—Psalm 18:2.


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‘En Dios me refugiaré’



 

EN ESTOS “tiempos críticos, difíciles de manejar”, cada vez existen más tentaciones y presiones. Por ejemplo, nuestra honradez pudiera verse sometida a prueba en nuestro lugar de empleo. Es posible que en el ambiente escolar se someta a prueba nuestra castidad. Y a menudo el mundo moralmente corrupto pone a prueba nuestra integridad. (2 Timoteo 3:1-5.)
 

El escritor bíblico Asaf también vivió durante una época en la cual florecía la iniquidad. Algunos de sus contemporáneos hasta se jactaban de su conducta impía. “La altivez les ha servido de collar —escribió Asaf—. La violencia los envuelve cual prenda de vestir. Escarnecen y hablan de lo que es malo; acerca de defraudar hablan en estilo elevado.” (Salmo 73:6, 8.) ¿Le resulta familiar esta actitud?
 

A aquellos que desean hacer lo que es correcto, tal conducta les produce angustia, y hasta desaliento. “Llegué a ser plagado todo el día —se lamentó Asaf—. Fue cosa trabajosa a mis ojos.” (Salmo 73:14, 16.) Quizás usted comparta sentimientos similares, pero no se desespere. Asaf pudo enfrentarse con éxito a la iniquidad de su época, e igualmente lo puede lograr usted. ¿Cómo?
 

Asaf llegó a darse cuenta de que, bajo la gobernación del hombre imperfecto, la verdadera justicia es casi imposible de alcanzar. (Salmo 146:3, 4; Proverbios 17:23.) Así que en lugar de malgastar su precioso tiempo, energías y recursos tratando de acabar con la iniquidad que lo rodeaba, se concentró en su relación con Dios. Asaf declaró: “En cuanto a mí, el acercarme a Dios es bueno para mí. En el Señor Soberano Jehová he puesto mi refugio”. (Salmo 73:28.)
 

Hoy en día, los que participan en prácticas de negocios corruptas a menudo disfrutan de ventajas materiales. Puede que muchos hasta se jacten de su desacato a las leyes morales de Dios. Pero no prevalecerán indefinidamente. “De seguro en suelo resbaloso es donde los colocas —observó Asaf—. Los has hecho caer en ruinas.” (Salmo 73:18.)
 

Sí, al debido tiempo de Dios se eliminarán las artimañas, la violencia, la corrupción y todas las demás prácticas impías que los cristianos verdaderos tienen que evitar. La Biblia promete: “Los malhechores mismos serán cortados, pero los que esperan en Jehová son los que poseerán la tierra”. (Salmo 37:9.) Mientras tanto, hagamos nuestras las palabras del salmista, quien dijo: “Jehová es mi peñasco y mi plaza fuerte y el Proveedor de escape para mí. Mi Dios es mi roca. En él me refugiaré”. (Salmo 18:2.)

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Tuesday, September 18, 2012

“Your Reminders Are What I Am Fond Of”



 

“All the things that were written aforetime were written for our instruction.”—ROMANS 15:4.
 

JEHOVAH provides his people with reminders in order to help them deal with the pressures of these difficult times. Some of these reminders come to the fore during personal Bible reading, while others take the form of information or comments presented at Christian meetings. Much of what we read or hear on these occasions is not new to us. Likely, we have considered similar information before. Since we are inclined to forget, though, we continually need to refresh our memories with regard to Jehovah’s purposes, laws, and instructions. We should appreciate God’s reminders. They renew our spirit by helping us to keep in focus the reasons that motivated us to adopt a godly life course. Thus, the psalmist sang to Jehovah: “Your reminders are what I am fond of.”—Psalm 119:24.
 

 Though penned many centuries ago, God’s Word is dynamic. (Hebrews 4:12) It presents us with true accounts of the lives of Bible characters. While customs and points of view have changed much since Bible times, the challenges we have to face are often similar to those faced back then. Many stories preserved for our benefit in the Bible offer us touching examples of people who loved Jehovah and served him faithfully despite adverse circumstances. Other accounts call attention to the kind of conduct that God hates. Jehovah had all these personal histories, good and bad, included in the Bible as reminders. It is as the apostle Paul wrote: “All the things that were written aforetime were written for our instruction, that through our endurance and through the comfort from the Scriptures we might have hope.”—Romans 15:4.

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“Tus recordatorios son aquello con lo que estoy encariñado”




 

“Todas las cosas que fueron escritas en tiempo pasado fueron escritas para nuestra instrucción.” (ROMANOS 15:4.)
 

JEHOVÁ nos da recordatorios para ayudarnos a soportar las presiones de estos tiempos difíciles. Algunos de ellos los recibimos mediante la lectura personal de la Biblia, y otros, mediante los comentarios y discursos que se ofrecen en las reuniones cristianas. Gran parte de lo que leemos o escuchamos en estas ocasiones no es nuevo, probablemente ya lo sabemos. No obstante, como tenemos la tendencia natural a olvidar, necesitamos que se nos refresque la memoria constantemente tocante a los propósitos, leyes e instrucciones de Jehová. Agradecemos mucho los recordatorios divinos, pues nos vigorizan y nos ayudan a no perder de vista las razones que nos impulsaron a emprender una vida de servicio a Dios. Por eso, el salmista cantó a Jehová: “Tus recordatorios son aquello con lo que estoy encariñado” (Salmo 119:24).
 

 Aunque se escribió hace siglos, la Palabra de Dios es poderosa (Hebreos 4:12). Contiene relatos de la vida real. Pese a que las costumbres y las opiniones han cambiado bastante desde los tiempos bíblicos, los problemas a los que hoy nos enfrentamos son muy parecidos a los de entonces. Muchas de las narraciones bíblicas, conservadas para nuestro beneficio, nos presentan conmovedores ejemplos de hombres y mujeres que amaron a Jehová y le fueron fieles aun en circunstancias penosas. Otros pasajes destacan la clase de conducta que Dios aborrece. Jehová hizo que estas historias, tanto de carácter positivo como negativo, se incluyeran en la Biblia para que nos sirvieran de recordatorios. Ya lo dijo el apóstol Pablo: “Todas las cosas que fueron escritas en tiempo pasado fueron escritas para nuestra instrucción, para que mediante nuestro aguante y mediante el consuelo de las Escrituras tengamos esperanza” (Romanos 15:4).


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